A Multifaceted Approach to Forming Mathematical Digital Competency of Future Engineers in Teaching Applied Mathematics
Автор:
Noskov, Mikhail V.
Shershneva, Viktoria A.
Skafa, Elena I.
Evseeva, Elena G.
Korolev, Mark E.
Носков, Михаил В.
Шершнева, Виктория А.
Скафа, Елена И.
Евсеева, Елена Г.
Королёв, Марк Е.
Дата:
2023-12Журнал:
Журнал сибирского федерального университета. 2023 16(6). Journal of Siberian Federal University. Mathematics & Physics. 2023 16(6)Аннотация:
The paper deals with the problem of forming mathematical digital competency of engineering
students. Authors suggest a comprehensive approach to solve the problem which is implemented in a
course of applied mathematics for future engineers. The concept of mathematical digital competency
of an engineering specialist, the formation of which is the aim of students’ training, is articulated. The
paper provides rationale for the use of professionally oriented task system for mastering methods of
mathematical modelling, computer simulators as well as game simulation models for teaching applied
mathematics with the use of +ACI-Teacher–Student+ACI- automated working space. It facilitates quick
mastering of basic methods of applied mathematics, computer science, some elements of algorithmization
and programming by engineering students. The contents of the virtual laboratory complex for the
course of applied mathematics powered by AnyLogic platform for simulation model implementation is
described. The description of the developed system for managing student individual work is given. Tools
for diagnosing the formation of mathematical digital competency are also presented В статье рассматривается проблема формирования математической цифровой компетентности студентов технических направлений подготовки. Авторами предложен комплексный
подход решения проблемы, реализуемый в обучении будущих инженеров дисциплине «Прикладная
математика». Раскрыто понятие математической цифровой компетентности специалиста в области
инженерии, формирование которой у студентов является целью обучения. Обосновано применение
системы профессионально ориентированных задач по овладению приемами математического моделирования, компьютерных симуляторов, а также игровых имитационных моделей обучения прикладной математике на основе автоматизированного рабочего места «Преподаватель – студент»,
являющегося средством для достаточно быстрого овладения студентами технических направлений
подготовки базовыми методами прикладной математики, информатики, элементами алгоритмизации и программирования. Описано содержание авторского виртуального лабораторного комплекса
по дисциплине «Прикладная математика», разработанного на платформе AnyLogic, предназначенного для реализации имитационных моделей
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Significance of Digital and Numeric (Prolegomena to D. V. Pivovarov’s Symphonica)
Pertsev, Aleksandr V.; Melnikova, Elena V.; Sokovnina, Irina Ya.; Перцев, А. В.; Мельникова, Е. В.; Соковнина, И. Я. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2019-05)Foundations of a new methodology for tolerant dispute proposed by Professor D. V. Pivovarov (1943–2016) are studied in the article. The purpose of the study is to clarify the essence of the concept of “symphonica” proposed ... -
Взаимная интеграция информационно-математической подготовки инженеров в эпоху цифровизации
Далингер, В. А.; Моисеева, Н. А.; Полякова, Т. А.; Dalinger, Viktor A.; Moiseeva, Natalya A.; Polyakova, Tatyana A. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2021)Статья посвящена исследованию проблемы развития межпредметной интеграции на примере дисциплин «Информатика» и «Математика» при подготовке будущих инженеров в эпоху цифровизации. Рассмотрены тенденции и направления развития ... -
Information and Education Systems in the Context of Digitalization of Education
Karakozov, Sergey D.; Ryzhova, Natalia I.; Каракозов, С. Д.; Рыжова, Н. И. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2019-09)The article describes the changes in the modern socio-economic environment, which affect the digitalization of society, including the socio-educational sphere. On the basis of the authors’ proposals for the development ... -
Проекты цифровой философии в контексте развития Digital Humanities
Груздев, А. А.; Самарин, А. С.; Илларионов, Г. А.; Gruzdev, Andrei A.; Samarin, Andrei S.; Illarionov, Grigorii A. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2023-07)Цель исследования – посредством сравнительного анализа определить основные формы существования цифровой философии как части Digital Humanities. Гипотезой выступает ризоматическая структура цифровой философии, не ... -
Enhancing Digital Skills: The Key to Digital Inclusion for the Older People (on Example of Vietnam)
Tran Thi Bich Ngoc; Dao Thanh Binh; Nguyen Thi Xuan Hoa; Barysheva, Galina A.; Tran Si Lam; Zhironkin, Sergey A.; Чан Нгок Тхи Бик; Дао Бинь Тхань; Нгуэн Тхи Суан Хоа; Барышева, Г. А.; Тран Си Лам; Жиронкин, С. А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2023-10)Digital transformation taking place rapidly in all aspects of socioeconomic activities across Vietnam in recent years is affecting the lives of people of all ages. Vietnamese older people, due to the impact of digitization, ...