Information and Education Systems in the Context of Digitalization of Education
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/125581Автор:
Karakozov, Sergey D.
Ryzhova, Natalia I.
Каракозов, С. Д.
Рыжова, Н. И.
Дата:
2019-09Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2019 12 (9)Аннотация:
The article describes the changes in the modern socio-economic
environment, which affect the digitalization of society, including the socio-educational
sphere. On the basis of the authors’ proposals for the development of the concept of “information-educational
systems”, mathematical models for their description and mechanisms for analysing their essential characteristics determined by modern processes of development and digitalization of society are indicated. Through the example of using elements of the theory of dynamic deductive databases and the theory of neural networks, the article describes mathematical models that adequately reflect strategies for the development of people and stable small groups, as well as large dynamic human communities, on the basis of which recommendations are proposed for developing such strategies. The results can be used in the pedagogical design of various models of educational activities and information and educational systems for various purposes, including education management and direct training. It also seems that the mechanisms and features of information and educational systems described in the article will allow us to establish an evidence-based
educational policy at various levels in the context of digitalization В работе описаны изменения современной социально-экономической
среды, влияющие на цифровизацию общества, в том числе и на социально-образовательную
сферу. На основе
предложений авторов по развитию понятия «информационно-образовательные
системы» указываются математические модели описания таких изменений и механизмы
анализа их сущностных характеристик, определяемых современными процессами
развития и цифровизации общества. В работе на примере использования элементов
теории динамических дедуктивных баз данных и теории нейронных сетей указаны математические модели, адекватно отображающие стратегии развития человека и устойчивых малых групп, а также больших динамических человеческих сообществ,
на основе чего предложены рекомендации по разработке подобных стратегий.
Полученные результаты могут найти применение в педагогическом проектировании
моделей образовательной деятельности и информационно-образовательных
систем различного назначения, включая и управление образованием, и непосредственно
обучение. Представляется также, что описанные в статье механизмы и особенности
информационно-образовательных
систем позволят перейти к построению доказательной
образовательной политики разного уровня в условиях цифровизации
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Database Strategy in Development of Digital Ecosystem for Quality Control in Education
Ivan, Evdokimov; Halina, Danilava; Tatiana, Yamskikh; Roman, Tsarev (2018)The purpose of this research in educational environment is to improve the quality of the educational process with the help of new information technologies. The paper examines practical issues of digital ecosystems ... -
On Problems of Cloud Computing Application to Organize Online Learning in Higher Education
Makarova, Tatiana B.; Makarov, Dmitry A.; Макарова, Т.Б.; Макаров, Д.А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2015-11)Application of advanced information and communication technologies (ICT) allows not only to improve the quality of education process but provides the teachers with completely new forms and possibilities of knowledge ... -
Innovations as Synergetic Effect in Socio-Pedagogical System of Distance Education
Tolstova, Olga S.; Толстова, О.С. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-03)The purpose of this article is to study distance education through the innovations in its interaction and interrelation with such innovative processes, as modernization, integration and humanization, taking place in ... -
Education in Information Society: a Trend to Virtualization
Borisenko, Irina G.; Борисенко, И.Г. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2015-06)This article analyzes the trends resulting from the processes of informatization, their ambiguity in the course of transition to the information society. The author emphasizes that informatization of education leads to ... -
Информационное поле города
Истомина, С.А.; Istomina, Svetlana A. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2012-05)The present article deals with the interaction issues of different information levels of a town in the evolutional development of the area with its topographical uniqueness and biological niche, anthropogenic effect on ...