Significance of Digital and Numeric (Prolegomena to D. V. Pivovarov’s Symphonica)
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/110307Author:
Pertsev, Aleksandr V.
Melnikova, Elena V.
Sokovnina, Irina Ya.
Перцев, А. В.
Мельникова, Е. В.
Соковнина, И. Я.
Date:
2019-05Journal Name:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2019 12 (5)Abstract:
Foundations of a new methodology for tolerant dispute proposed by Professor D. V. Pivovarov (1943–2016) are studied in the article. The purpose of the study is to clarify the essence of the concept of “symphonica” proposed by D. V. Pivovarov as a medium in the dialogue of secular and religion scholars. A distinction between “digital” and “numerical” mathematics is made based on Pythagoras, A. Comte, I. Kant and E. Husserl’s teachings. It is proved that the positivist understanding of mathematics does not imply the meaning of numbers, whereas “numerical” mathematics only provides access to the “supratemporal realm of meanings” studied by phenomenology. In the present paper D. V. Pivovarov’s “symphonica” is understood as a form of “inter-phenomenology” that ensures equal access to the ultimate phenomenological grounds of religions, philosophical systems and scientific theories В статье рассматриваются основания новой методологии толерантного спора,
предложенной профессором Д. В. Пивоваровым (1943–2016). Цель исследования состоит в прояснении сущности концепции «симфоники», предлагаемой Д. В. Пивоваровым
в качестве медиума в диалоге светских и религиозных ученых. Проводится различение «цифровой» и «числовой» математик с использованием учений Пифагора, О. Конта,
И. Канта, Э. Гуссерля. Доказывается, что позитивистское понимание математики
не предполагает смысла, заключенного в цифрах, тогда как «числовая» математика
только и открывает доступ к «надвременному царству смыслов», которое исследует
феноменология. «Симфоника» Д. В. Пивоварова понимается в статье как форма «интерфеноменологии», которая обеспечивает равнодоступность предельных феноменологических оснований религий, философских систем и научных теорий