Author | Vonog, Vita V. | en |
Author | Kolga, Vadim V. | en |
Author | Batunova, Irina V. | en |
Author | Ryzhova, Svetlana V. | en |
Author | Lobyneva, Ekaterina I. | en |
Author | Nikitina, Elena A. | en |
Author | Nikolaeva, Albina Yu. | en |
Author | Prokhorova, Olga А. | en |
Author | Stupina, Tatiana V. | en |
Author | Yurdanova, Vera N. | en |
Author | Gryadunova, Olga V. | en |
Author | Gerasimenko, Ekaterina V. | en |
Author | Воног, В. В. | ru_RU |
Author | Кольга, В. В. | ru_RU |
Author | Батунова, И. В. | ru_RU |
Author | Рыжова, С. В. | ru_RU |
Author | Лобынева, Е. И. | ru_RU |
Author | Никитинa, Е. A. | ru_RU |
Author | Николаевa, A. Ю. | ru_RU |
Author | Прохорова, О.А, | ru_RU |
Author | Ступина, Т. В. | ru_RU |
Author | Юрданова, В. Н. | ru_RU |
Author | Грядуновa, O. В. | ru_RU |
Author | Герасименкo, E. В. | ru_RU |
Accessioned Date | 2022-08-01T04:36:52Z | |
Available Date | 2022-08-01T04:36:52Z | |
Issued Date | 2022-09 | |
URI (for links/citations) | https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/148214 | |
Abstract | Currently, the most crucial social order is to prepare specialists with a number of professional and general cultural competencies. Taking into account that reading is believed to be both a part of a basic literacy and an important component of engineering profile student competences, it is essential to plan teaching reading in the university curriculum. The paper examines the distinguishing features of teaching reading in a foreign language to non-linguistic students in the digital age. The authors present a combination of the traditional reading techniques/strategies and the new ones as an effective means of teaching reading since the digital age has changed the characteristics and the notion of reading. A comprehensive theoretical background of teaching reading is provided. Apart from reading models (bottom-up, top down), types (synthetic, analytical, independent, guided, study, communicative, extensive, intensive) and strategies (scanning, skimming; inferring, monitoring or clarifying, searching and selecting, visualizing and organizing, questioning, SQ3R/SQRRR), special attention is given to the characteristics of the professional texts for students and the types of text tasks. In addition, the authors use the basic principles of language education in the framework of digital technologies in teaching reading | en |
Abstract | В настоящее время актуальна задача подготовки специалистов,
обладающих профессиональными и общекультурными компетенциями. Учитывая,
что чтение является базовым навыком функциональной грамотности, а также
важным компонентом формируемых компетенций у студентов инженерных
направлений, подчеркивается необходимость тщательного планирования обучения
чтению в вузе. В статье рассмотрены особенности обучения чтению на иностранном
языке студентов нелингвистических специальностей в эпоху цифровых
технологий. Авторы представляют совокупность современных и традиционных
методов/стратегий чтения в качестве эффективного средства обучения, следуя
изменениям в его характеристиках и понятиях в эпоху цифровизации. Дана общая
теоретическая основа обучения чтению. Особое внимание уделяется как моделям
(снизу вверх, сверху вниз), типам (синтетическое, аналитическое, независимое,
управляемое, учебное, коммуникативное, ознакомительное, изучающее),
стратегиям (сканирование, беглый просмотр, вывод, мониторинг или уточнение,
поиск и отбор, визуализация и организация, чтение с вопросами, SQ3R /SQRRR
(Оценить – Задать вопросы – Прочитать – Запомнить – Подвести итоги) чтения, так
и специфике текстов профессиональной направленности, типам текстовых заданий.
Кроме того, авторы используют основные принципы языкового образования
в рамках внедрения цифровых технологий обучения чтению | ru_RU |
Language | en | en |
Publisher | Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University | en |
Subject | digital technologies | en |
Subject | teaching English for specific purposes (ESP) | en |
Subject | students of engineering profile | en |
Subject | teaching techniques and strategies | en |
Subject | professional authentic texts | en |
Subject | цифровые технологии | ru_RU |
Subject | обучение английскому языку для профессиональных целей | ru_RU |
Subject | студенты инженерного направления | ru_RU |
Subject | методы и стратегии обучения | ru_RU |
Subject | аутентичные тексты профессиональной направленности | ru_RU |
Title | Integrating Digital Technologies in Teaching Reading through ESP to Engineering Students | en |
Alternative Title | Интеграция цифровых технологий в профессионально-ориентированное обучение чтению студентов инженерных направлений | ru_RU |
Type | Journal Article | en |
Contacts | Vonog, Vita V.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation; vonog_vita@mail.ru | en |
Contacts | Kolga, Vadim V.: Reshetnev Siberian State University of Science and Technology Krasnoyarsk, Russian Federation | en |
Contacts | Batunova, Irina V.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation | en |
Contacts | Ryzhova, Svetlana V.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation | en |
Contacts | Lobyneva, Ekaterina I.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation | en |
Contacts | Nikitina, Elena A.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation | en |
Contacts | Nikolaeva, Albina Yu.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation | en |
Contacts | Prokhorova, Olga А.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation | en |
Contacts | Stupina, Tatiana V.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation | en |
Contacts | Yurdanova, Vera N.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation | en |
Contacts | Gryadunova, Olga V.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation | en |
Contacts | Gerasimenko, Ekaterina V.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation | en |
Contacts | Воног, В. В.: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярск | ru_RU |
Contacts | Кольга, В. В.: Сибирский государственный университет науки и технологий имени М. Ф. Решетнева Российская Федерация, Красноярск | ru_RU |
Contacts | Батунова, И. В.: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярск | ru_RU |
Contacts | Рыжова, С. В.: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярск | ru_RU |
Contacts | Лобынева, Е. И.: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярск | ru_RU |
Contacts | Никитинa, Е. A.: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярск | ru_RU |
Contacts | Николаевa, A. Ю.: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярск | ru_RU |
Contacts | Прохорова, О.А,: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярск | ru_RU |
Contacts | Ступина, Т. В.: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярск | ru_RU |
Contacts | Юрданова, В. Н.: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярск | ru_RU |
Contacts | Грядуновa, O. В.: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярск | ru_RU |
Contacts | Герасименкo, E. В.: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярск | ru_RU |
Pages | 1329–1342 | ru_RU |
DOI | 10.17516/1997-1370-0932 | |
Journal Name | Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2022 15 (9) | en |