Competence in Conflict Resolution Through Educational Practice
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/648Author:
Khasan, Boris I.
Privalikhina, Tatiana I.
Б.И.Хасан
Т.И.Привалихина
Date:
2008-01Abstract:
Students can be successfully introduced to conflict resolution in the second half of primary school. With proper educational guidance, they can develop competence in conflict resolution, which includes: a willingness to overcome difficulties, an ability to reveal the contradictions that form the basis of the conflict, and possession of the skills necessary to resolve different types of conflict При реализации определенных образовательных технологий вопрос о становлении конфликтной компетентности можно ответственно ставить уже во второй половине начальной школы. Конфликтная компетентность понимается как интегративное личностное образование и включает в себя готовность преодолевать затруднения в деятельности, способность обнаруживать противоречие, которое лежит в основе конфликта и владение способами разрешения противоречий разных типов. В статье проанализировано соотношение конфликтной и предметной компетентностей и описано экспериментальное исследование тех образовательных условий, которые обеспечивают максимальный для возраста вклад в становление конфликтной компетентности личности.
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Modern Conflictology: Between Fear of Conflict and Love to Conflict
Khasan, Boris I.; Хасан, Б.И. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-04)The article presents the current state of conflict as a problem and work experience concerning past, today’s and future conflict situations. The author describes trends in the development of conflictological ideas and ... -
Конфликты и переговоры - содержание и условия образования для развития
Хасан, Б.И.; Khasan, Boris I. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2012-12)Conflict competence acts as one of the most important educational outcomes. Opportunities to form abilities to solve the conflicts that are need in education can be already implemented in developmental education at primary ... -
Conflict Situation and its Manifestation in Assessment of Quality of Life
Novopashina, Larisa A.; Khasan, Boris I.; Новопашина, Л.А.; Хасан, Б.И. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-04)This article deals with the questions of reality of conflict on the material of assessment of quality of life. The results of the research showed that the psychological (internal) factors must be taken into account in ... -
Сравнение установок на урегулирование конфликтов с участием медиатора студенческой молодежи Республики Дагестан и Краснодарского края
Рогочая, Г. П.; Улько, Е. В.; Rogochaya, Galina P.; Ulko, Elena V. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2021-03)В статье представлены результаты социально-психологического исследования установок студенческой молодежи на урегулирование конфликтов с участием посредников. Под данными установками мы понимаем системное образование ... -
Goal Attitudes of Schools and Psychological Readiness Towards Developmental Conflict Resolution in Youth as the Educational Result
Gorlova, Natalia V.; Горлова, Н.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-04)On the basis of cultural-historical psychology, constructive psychology of conflict and existential psychology the paper discussed the construct of psychological readiness towards developmental conflict resolution in ...