Сравнение установок на урегулирование конфликтов с участием медиатора студенческой молодежи Республики Дагестан и Краснодарского края
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/139954Автор:
Рогочая, Г. П.
Улько, Е. В.
Rogochaya, Galina P.
Ulko, Elena V.
Дата:
2021-03Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences 2021 14(3)Аннотация:
В статье представлены результаты социально-психологического
исследования установок студенческой молодежи на урегулирование конфликтов
с участием посредников. Под данными установками мы понимаем системное
образование готовности личности к участию в конфликтном взаимодействии,
включающее представление о возможных путях урегулирования конфликтов,
отношение и оценку данных способов, а также готовность их реализовывать
в определенных конфликтных ситуациях с участием различных категорий
посредников (в том числе медиаторов).
Выборка исследования: 159 студентов вузов (77 из Дагестана и 82 из Краснодарского
края). Методы сбора эмпирических данных: опросник «Методика диагностики
предрасположенности личности к конфликтному поведению» К. Томаса (адаптация
Н. В. Гришиной); интервью; анкета для выявления содержания компонентов
установки на урегулирование конфликта с участием посредников; список качеств
личности посредника (медиатора) для ранжирования. Методы статистической
обработки: описательная статистика, метод сравнения (t-критерий
Стьюдента).
Обнаружены содержательные различия когнитивного, эмоционального
и поведенческого компонентов установок на урегулирование конфликтов
респондентов сравниваемых групп. Для краснодарских студентов характерна
большая склонность к диалоговым способам поведения в конфликте,
направленность на индивидуальные усилия по урегулированию ситуации,
низкий уровень ориентированности на социальный контекст, отсутствие
представлений о культурных традициях посредничества, готовность обращения
к профессиональным посредникам. Для студентов из Дагестана характерна
высокая информированность о традиционных практиках посредничества
в конфликторазрешении. Высока роль социально значимого окружения,
ориентированность на социальные статус и репутационную позицию посредника
в сообществе, невысокая готовность обращения к профессиональным посредникам.
Выявлены культурно обусловленные предпочтения обращения к разным типам
посредников в связи с характером конфликтов. Определена специфика ожиданий
студенческой молодежи Дагестана и Краснодарского края относительно личности
посредника (медиатора), его психологических и профессиональных характеристик.
Полученные результаты могут быть использованы в профессиональной деятельности посредников (медиаторов, психологов, юристов, педагогов и др.)
для учета этнокультурной специфики участников конфликтов, при подготовке
и обучении посредников, а также для организации и функционирования в вузах
служб примирения (медиации), психологических служб The article presents the results of a socio-psychological study of students’ mindsets about mediated conflict resolution. By such mindsets, we understand a systematic development of personal readiness to conflict situations that involve the idea of a possible conflict resolution method, attitude and evaluation of such methods, as well as the readiness of implementing them in certain conflict situations with the help of different categories of intermediaries (including mediators).
Empirical study sample: 159 university students (77 from Dagestan and 82 from the Krasnodar Region). Methods of empirical research: «The Thomas-Kilmann Conflict Mode Instrument (TKI)» (adaptation by N. V. Grishina); interview; questioning; list of personality traits of a mediator. Statistical methods: descriptive statistics, comparison method (Student’s t-test).
The substantive differences in the cognitive, emotional and behavioural components of attitudes towards conflict resolution of the respondents of the compared groups were revealed.
The Krasnodar Region students demonstrated the ability of independent conflict resolution, low importance of the social context, lack of understanding of the cultural mediation traditions, and a willingness to turn to professional mediators. Dagestani students are characterized by knowledge of traditional mediation practices and low readiness to turn to professional mediators. The role of the social environment and the social status of a mediator for them is high.
The culturally determined preferences of different types of mediators in different conflict situations, the specificity of the students’ expectations of the mediator’s personality, his psychological and professional characteristics were revealed.
The achieved results can be used to consider the ethnocultural properties of the conflict parties in the professional activities of mediators, their training and education. The research results can be also used for the organization and operation of mediation and psychological services at universities
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Modern Conflictology: Between Fear of Conflict and Love to Conflict
Khasan, Boris I.; Хасан, Б.И. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-04)The article presents the current state of conflict as a problem and work experience concerning past, today’s and future conflict situations. The author describes trends in the development of conflictological ideas and ... -
Конфликты и переговоры - содержание и условия образования для развития
Хасан, Б.И.; Khasan, Boris I. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2012-12)Conflict competence acts as one of the most important educational outcomes. Opportunities to form abilities to solve the conflicts that are need in education can be already implemented in developmental education at primary ... -
Conflict Situation and its Manifestation in Assessment of Quality of Life
Novopashina, Larisa A.; Khasan, Boris I.; Новопашина, Л.А.; Хасан, Б.И. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-04)This article deals with the questions of reality of conflict on the material of assessment of quality of life. The results of the research showed that the psychological (internal) factors must be taken into account in ... -
Goal Attitudes of Schools and Psychological Readiness Towards Developmental Conflict Resolution in Youth as the Educational Result
Gorlova, Natalia V.; Горлова, Н.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-04)On the basis of cultural-historical psychology, constructive psychology of conflict and existential psychology the paper discussed the construct of psychological readiness towards developmental conflict resolution in ... -
Geopolitical Conflicts as a Result of Transformation of the Modern World Order: Reality and Prospects
Sidorenko, Ekaterina V.; Сидоренко, Е.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2015-06)This article explores the current direction of modern geopolitics associated with conflicts of our time. In particular, attention is paid to the analysis of the origins of the aggressive policy of the leading world countries, ...