Digital Competence of Mediation Specialist in Education
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/136686Автор:
Ermolovich, Elena V.
Timoshkov, Andrey V.
Ермолович, Е.В.
Тимошков, А.В.
Дата:
2020-09Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2020 13 (9)Аннотация:
The article is devoted to the study of digital competence as a component of work activity of a mediator specialising in education. The article analyses the professional standards of a mediator in Russia and abroad, the work duties of a mediator in educational organizations. The authors have developed a model of digital competence of a mediator in education, which includes the basic and professional level, represented by three spheres: online mediation, conflict prevention in the virtual environment; informational and psychological security. Empirical research has been carried out to identify indicators of digital competence of mediation specialists in education who work in the Siberian region. There have been determined deficiencies and dependencies of the indicators in terms of spheres and components of digital competence. In order to develop the digital competence of mediation specialists in education, the authors propose ways to improve the training of master’s students at the Siberian Federal University. The results presented in the article are supported by the charity fund of the V. Potanin’s program “Practically oriented master’s program ‘Mediation in Education’ with the strategic partnership of universities and professional communities of mediators from Siberia and Kazakhstan” Статья посвящена исследованию цифровой компетентности как
компонента профессиональной деятельности специалиста по медиации в
образовании. Выполнен анализ профессиональных стандартов специалиста по
медиации в России и за рубежом, трудовых функций медиатора в образовательных
организациях и разработана модель цифровой компетентности специалиста по
медиации в образовании, включающая в себя базовый и профессиональный уровень,
представленный тремя сферами: онлайн-медиация, профилактика конфликтов в
виртуальной среде и информационно-психологическая безопасность. Проведено
эмпирическое исследование, направленное на выявление индексов цифровой
компетентности специалистов по медиации в образовании Сибирского региона.
Определены дефициты и зависимости индексов в разрезе сфер и компонентов
цифровой компетентности. С целью развития цифровой компетентности
специалистов по медиации в образовании сформулированы предложения по
совершенствованию подготовки магистрантов в Сибирском федеральном
университете. Представленные в статье результаты выполнены при поддержке
благотворительного фонда программы В. Потанина «Практико-ориентированная
магистерская программа «Медиация в образовании» в стратегическом партнерстве
университетов и профессиональных сообществ медиаторов Сибири и Казахстана»
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Model of Digital Competence of University Library Staff
Babina, Olga I.; Ermolovich, Elena V.; Bekuzarova, Natalya V.; Бабина, О. И.; Ермолович, Е. В.; Бекузарова, Н. В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2022-09)The paper examines the views of scientists on the essence, structure and ways of developing the digital competence of university library staff. The influence of this process on the development of the university library is ... -
Formation of Digital Competences of University Library Users
Baryshev, Ruslan A.; Kasyanchuk, Elena N.; Tsvetochkina, Irina A.; Babina, Olga I.; Барышев, Р. А.; Касянчук, Е. Н.; Цветочкина, И. А.; Бабина, О. И. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2021-09)The paper presents various approaches to defining the concepts of ‘information competencies’ and ‘digital competencies’. The point of view of scientists on the essence, structure and ways of developing digital competencies ... -
Professional Development of Digital Competences: Standardised Frameworks Supporting Evolving Digital Badging Practices
Kullaslahti, Jaana; Ruhalahti, Sanna; Brauer, Sanna; Кулласлахти, Я.; Рухалахти, С.; Брауэр, С. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2019-02)Digital competences of teachers at vocational institutions and universities of applied sciences will be supported by digital open badges to a greater extent in the future. Various digital pedagogical competence frameworks ... -
Model for Forming Readiness for Online Mediation of Masters of Psychological and Pedagogical Direction
Alekseeva, Ekaterina A.; Smolyaninova, Olga G.; Алексеева, Е. А.; Смолянинова, О. Г. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2022-09)The results of a theoretical analysis of Russian and foreign practices and educational programs on the mediation of higher educational institutions are presented. The insufficiency of methodological study of the possibilities ... -
Педагогические смыслы цифрового обучения в условиях пандемии Covid‑19: анализ кейсов отдельных восточно-европейских стран
Койнова-Цёльнер, Ю.; Калимуллин, А.; Господинов, Б.; Прохазка, М.; Васильева, Л.; Koinova- Zoellner, Julia; Kalimullin, Aydar; Gospodinov, Boncho; Procházka, Miroslav; Vasilieva, Liudmila (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2021-09)В условиях пандемии Covid‑19 университетское педагогическое образование столкнулось с большими проблемами реализации процесса обучения. Образовательные процессы стали возможны лишь с помощью цифровых технологий. Вынужденное ...