Model for Forming Readiness for Online Mediation of Masters of Psychological and Pedagogical Direction
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/148217Автор:
Alekseeva, Ekaterina A.
Smolyaninova, Olga G.
Алексеева, Е. А.
Смолянинова, О. Г.
Дата:
2022-09Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2022 15 (9)Аннотация:
The results of a theoretical analysis of Russian and foreign practices and educational programs on the mediation of higher educational institutions are presented. The insufficiency of methodological study of the possibilities of using remote technologies in the activities of mediators in the education system is proved due to the lack of their professional training. The authors believe that the readiness for online mediation in the conditions of informatization of education directly depends on the formation of not only mediative, but also digital competencies. The paper proposes a methodological model for the formation, development and evaluation of the constituent elements of mediative and digital competencies. The methodological model, which includes value-motivational, conceptual, content, technological and evaluative-effective components, is based on an electronic professionally-oriented educational and methodological complex for online mediation. The results of experimental work as part of the introduction of a methodological model into the educational process of masters of the psychological and pedagogical direction recorded a positive trend in relation to all elements of mediative and digital competencies, in particular, an increased interest in self-development, self-knowledge in the information and communication environment, awareness of the values of using distance technologies in professional activities, a high level of knowledge of online tools and the ability to use them at different stages of the procedure, the ability to prevent digital risks and assess their own professional deficits Представлены результаты теоретического анализа российских
и зарубежных практик и образовательных программ по медиации высших
учебных заведений. Доказана недостаточность методологической проработки
возможностей использования дистанционных технологий в деятельности
медиаторов в системе образования ввиду дефицитарности их профессиональной
подготовки. Авторы полагают, что готовность к онлайн-медиации
в условиях
информатизации образования напрямую зависит от сформированности не только
медиативной, но и цифровой компетентностей. В работе предложена методическая
модель формирования, развитие и оценки составляющих элементов медиативной
и цифровой компетентностей. Методическая модель, включающая ценностно-мотивационный,
концептуальный, содержательный, технологический и оценочно-результативный
компоненты, основана на электронном профессионально-ориентированном
учебно-методическом комплексе по онлайн-медиации.
Результаты опытно-экспериментальной
работы в рамках внедрения методической
модели в образовательный процесс магистров психолого-педагогического
направления зафиксировали положительную динамику в отношении всех
элементов медиативной и цифровой компетентностей, в частности, повышенный
интерес к саморазвитию, самопознанию в информационно-коммуникативной
среде, осознание ценностей использованию дистанционных технологий
в профессиональной деятельности, высокий уровень знаний онлайн-инструментов
и умения их использовать на разных этапах процедуры, умения предотвращать
цифровые риски и оценивать собственные профессиональные дефициты
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Mediatization of Communication: from Concept to Theory
Ushanova, Irina A.; Ушанова, И.А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2015-11)Mediatization, along with globalization, individualization and commercialization, is placed among major social processes that change culture and communication. The article sets forth polemics in the European academic ... -
Algorithms for Mediation Restorative Work of the Territorial Reconciliation Service in Difficult Cases
Belonogova, Elena V.; Prokopyeva, Natalya G.; Белоногова, Е.В.; Прокопьева, Н.Г. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2020-02)The article presents the experience of the Territorial Reconciliation Service of the Kemerovo Region in the development and testing of algorithms for mediation resolution of complex school and family situations of minors ... -
Strategic Upgrade of the Master’s Programme “Mediation in Education” in Digital Transformation Context
Smolyaninova, Olga G.; Egle, Evgeny S.; Ivanov, Nikita A.; Смолянинова, О. Г.; Эгле, Е. С.; Иванов, Н. А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2020-09)The “conflict-generating capacity” of the modern world causes the need for trained mediators specializing in the productive negotiation technology and conflict management in both real and virtual domains of social relations. ... -
Experience in Implementing a Practice-Oriented Programme for Retraining Mediators for Education and the Social Sphere
Korshunova, Vera V.; Birkun, Elena A.; Коршунова, В. В.; Биркун, Е. А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2020-09)The relevance of the present study is confirmed by an order for retraining specialists for education and the social sphere who can act as mediators and form a culture of peaceful conflict resolution in a multicultural ... -
Professional and Ethical Standards in the Activity of a Mediator: Problems of Implementation and Control
Arkhipkina, Anastasiya S.; Архипкина, А. С. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2020-09)The article examines the professional and ethical standards of a mediator in Russia. Using methods of the formal legal analysis and the comparative legal method, the author reveals the requirements of the professional ...