Formation of Digital Competences of University Library Users
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/144204Author:
Baryshev, Ruslan A.
Kasyanchuk, Elena N.
Tsvetochkina, Irina A.
Babina, Olga I.
Барышев, Р. А.
Касянчук, Е. Н.
Цветочкина, И. А.
Бабина, О. И.
Date:
2021-09Journal Name:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2021 14 (9)Abstract:
The paper presents various approaches to defining the concepts of ‘information competencies’ and ‘digital competencies’. The point of view of scientists on the essence, structure and ways of developing digital competencies are considered, the concept of students’ digital competence in modern conditions is clarified. The influence of this process on the development of the university library is emphasized. Digital competence is defined as the student’s high-level ability to communicate in the digital space (highly mobile intelligent devices, smart technologies, network professional communities) with the goal of self-realization and continuous innovative development.
Among new challenges for the university library in digital environment the main ones are considered to be the emergence of new social and technological tasks, the specifics of working with users of the university library, and changing access to electronic resources while maintaining the invariability of main functional purpose of university library. The integrity and systemic development of digital competence of students in the conditions of the university library is reflected. The purpose of this paper is to unlock the potential of the university library as a subject of digital competencies development of students who will work in the digital age.
The experience of the Scientific Library of the Siberian Federal University on developing digital competence of students is presented. Profiles of digital competencies of library users are proposed, which include two areas of responsibility: 1) information competencies and 2) digital competencies. The results of the study were refined and summarized, the results of the study were systematized, methodological recommendations were prepared to increase the effectiveness of libraries Представлены различные подходы к определению понятий
«информационные компетенции» и «цифровые компетенции». Рассмотрена точка
зрения ученых на сущность, структуру и пути развития цифровых компетенций,
уточнено понятие цифровой компетентности студентов в современных условиях.
Подчеркнуто влияние этого процесса на развитие университетской библиотеки.
Цифровая компетентность определена как способность студента высокого уровня
общаться в цифровом пространстве (высокомобильные интеллектуальные устройства,
интеллектуальные технологии, сетевые профессиональные сообщества) с целью
самореализации и непрерывного инновационного развития.
Новыми вызовами для университетской библиотеки в цифровой среде считают
появление современных социальных и технологических задач, специфику работы
с пользователями, изменение доступа к электронным ресурсам при сохранении
неизменности основного функционального назначения. Отражена целостность
и системность развития цифровой компетентности студентов. Цель данной статьи –
раскрыть потенциал университетской библиотеки как субъекта развития компетенций
студентов, которые будут работать в цифровую эпоху.
Представлен опыт Научной библиотеки Сибирского федерального университета
по развитию цифровой компетентности студентов. Предложены профили компетенций
пользователей библиотеки, которые включают две области ответственности:
1) информационные компетенции и 2) цифровые компетенции. Результаты
исследования были уточнены, обобщены и систематизированы, подготовлены
методические рекомендации по повышению эффективности работы библиотек
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Model of Digital Competence of University Library Staff
Babina, Olga I.; Ermolovich, Elena V.; Bekuzarova, Natalya V.; Бабина, О. И.; Ермолович, Е. В.; Бекузарова, Н. В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2022-09)The paper examines the views of scientists on the essence, structure and ways of developing the digital competence of university library staff. The influence of this process on the development of the university library is ... -
Transformation of University Libraries During the Digital Era
Baryshev, Ruslan A.; Tsvetochkina, Irina A.; Babina, Olga I.; Kasyanchuk, Elena N.; Manushkina, Margarita M.; Барышев, Р.А.; Цветочкина, И.А.; Бабина, О.И.; Касянчук, Е.Н.; Манушкина, М.М. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2020-07)The paper considers the transition period of society development, based on the use of digital information and communication technologies. Now the digital economy covers all the spheres of society, so the question of its ... -
Социальные аспекты университетской электронной библиотеки: новая инициатива Сибирского федерального университета
Смолянинова, О.Г.; Smolyaninova, Olga G.; Рыжкова, Т.Н.; Ryzhkova, Tatyana N. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2010-10)The article introduces the project of Siberian Federal University which explores the potential of the university digital library as a strategy for human resource development. The latter is planned to be achieved by ... -
Implementation of Project Approach to the Formation of Electronic Information Resources
Baryshev, Ruslan A.; Maslovskij, Vladimir P.; Tsvetochkina, Irina A.; Барышев, Р.А.; Масловский, В.П.; Цветочкина, И.А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2016-07)This paper discusses issues of the electronic library development in the higher school. The paper presents project-oriented approach, which is becoming one of the quality criteria of library information activity and analyzes ... -
Digital Competence of Mediation Specialist in Education
Ermolovich, Elena V.; Timoshkov, Andrey V.; Ермолович, Е.В.; Тимошков, А.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2020-09)The article is devoted to the study of digital competence as a component of work activity of a mediator specialising in education. The article analyses the professional standards of a mediator in Russia and abroad, the ...