Professional Development of Digital Competences: Standardised Frameworks Supporting Evolving Digital Badging Practices
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/109543Author:
Kullaslahti, Jaana
Ruhalahti, Sanna
Brauer, Sanna
Кулласлахти, Я.
Рухалахти, С.
Брауэр, С.
Date:
2019-02Journal Name:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2019 12 (2)Abstract:
Digital competences of teachers at vocational institutions and universities of applied sciences will be supported by digital open badges to a greater extent in the future. Various digital pedagogical competence frameworks have been developed to support professional teachers’ effective and meaningful criterion-based professional development of digital pedagogical competences. European frameworks published in recent years outline how a digitally competent educational organisation (DigCompOrg) and digitally competent teaching staff (DigCompEdu) should look, encouraging organisations to ensure competences of their staff and to develop national solutions to ensure digital competence.
In this study, we investigated how digital open badges developed for teaching personnel in Finland correspond with these European frameworks. This article presents a case study showing how digital open badges for Finnish teachers’ digital competence correspond to the standardised DigCompEdu framework. This qualitative study used a deductive content analysis to discern relationships between the data and the existing frameworks and to quantify phenomena. The results indicate that Finnish teachers’ badges best correspond to the digital learning environment as well as to teaching and learning. However, the developed badges correspond only marginally to the following competence descriptions: areas of assessment, learner empowerment and the facilitation of digital competence Цифровые компетенции преподавателей колледжей и университетов прикладных
наук будут в дальнейшем поддерживаться открытыми цифровыми бейджами. Уже
разработаны различные наборы цифровых педагогических компетенций на основе
критериев, обеспечивающих поддержку эффективного профессионального развития преподавателей. Существующие европейские рамки лишь в общих чертах
предъявляют требования к цифровым компетенциям образовательных организаций и преподавательских кадров (DigCompEdu), поощряя первые к развитию компетенций сотрудников и разработке национальной политики обеспечения цифровизации.
В настоящем исследовании авторы изучили, как открытые цифровые бейджи, разработанные для преподавателей Финляндии, соответствуют указанным европейским
стандартам. Здесь представлен кейс, показывающий, такие бейджи могут способствовать росту цифровой компетентности финских учителей до уровня стандарти-
зированной рамки DigCompEdu. Для выявления взаимосвязей между данными и существующими рамками компетенций использовали качественный метод дедуктивного
контент-анализа. Результаты его показывают, что бейджи финских учителей лучше
всего корреспондируют с цифровой средой, а также с преподаванием и обучением.
Тем не менее они лишь незначительно поддерживают следующие компетенции: оценку, расширение возможностей учащихся и повышение уровня цифровой компетенции
преподавателей
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Model of Digital Competence of University Library Staff
Babina, Olga I.; Ermolovich, Elena V.; Bekuzarova, Natalya V.; Бабина, О. И.; Ермолович, Е. В.; Бекузарова, Н. В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2022-09)The paper examines the views of scientists on the essence, structure and ways of developing the digital competence of university library staff. The influence of this process on the development of the university library is ... -
Formation of Digital Competences of University Library Users
Baryshev, Ruslan A.; Kasyanchuk, Elena N.; Tsvetochkina, Irina A.; Babina, Olga I.; Барышев, Р. А.; Касянчук, Е. Н.; Цветочкина, И. А.; Бабина, О. И. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2021-09)The paper presents various approaches to defining the concepts of ‘information competencies’ and ‘digital competencies’. The point of view of scientists on the essence, structure and ways of developing digital competencies ... -
Digital Competence of Mediation Specialist in Education
Ermolovich, Elena V.; Timoshkov, Andrey V.; Ермолович, Е.В.; Тимошков, А.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2020-09)The article is devoted to the study of digital competence as a component of work activity of a mediator specialising in education. The article analyses the professional standards of a mediator in Russia and abroad, the ... -
Model for Forming Readiness for Online Mediation of Masters of Psychological and Pedagogical Direction
Alekseeva, Ekaterina A.; Smolyaninova, Olga G.; Алексеева, Е. А.; Смолянинова, О. Г. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2022-09)The results of a theoretical analysis of Russian and foreign practices and educational programs on the mediation of higher educational institutions are presented. The insufficiency of methodological study of the possibilities ... -
Педагогические смыслы цифрового обучения в условиях пандемии Covid‑19: анализ кейсов отдельных восточно-европейских стран
Койнова-Цёльнер, Ю.; Калимуллин, А.; Господинов, Б.; Прохазка, М.; Васильева, Л.; Koinova- Zoellner, Julia; Kalimullin, Aydar; Gospodinov, Boncho; Procházka, Miroslav; Vasilieva, Liudmila (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2021-09)В условиях пандемии Covid‑19 университетское педагогическое образование столкнулось с большими проблемами реализации процесса обучения. Образовательные процессы стали возможны лишь с помощью цифровых технологий. Вынужденное ...