The Possibilities of Empathy in Preventing Interpersonal Conflicts in the Educational Environment of a Higher Education Institution
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/134953Автор:
Smolyaninova, Olga G.
Posokhova, Svetlana T.
Izotova, Margarita Kh.
Смолянинова, О.Г.
Посохова, С.Т.
Изотова, М.Х.
Дата:
2020-02Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2020 13 (2)Аннотация:
The present article studies the possibilities of empathy in preventing interpersonal
conflicts in the sphere of higher education. Interpersonal conflicts are regarded from the
sociopedagogical perspective as a complex phenomenon, the emergence and development
of which is predetermined by the personal features of the participants of the education
process. The success of mediation in a conflict between learners is determined by the
knowledge of factors that decrease the probability of a conflict situation. Empathy is one
of the personal features that may be employed to prevent conflict situations and to expand
the range of applicable mediation technologies. The empirical study was carried out with
students majoring in psychology, medicine and technical science aged from 18 to 24. The
empathy level diagnostic questionnaires by V.V. Boyko and A. Megrabian were used. It
was found that the psychology students feature the best developed empathy. Empathy
brings the learners together, cuts down aggressive tendencies, blocks competitive attitude
towards students with special needs. Empathy develops the fundamental neutral relations
between conflicting parties, which is essential to prevent interpersonal conflicts. A
conclusion on the importance of developing empathic capacity of the students majoring
in mediation is made В статье рассматриваются возможности эмпатии в предупреждении
межличностных конфликтов в сфере высшего образования. Межличностные
конфликты раскрываются с социально-психологических позиций как многомерное
явление, возникновение и развитие которого обусловливаются личностными
особенностями субъектов образовательного процесса. Успешность медиации
в конфликте между обучающимися определяется знанием факторов, которые
способствуют снижению вероятности возникновения конфликтной ситуации.
Эмпатия – это одна из личностных особенностей, которая может быть
использована для предупреждения развития конфликтных ситуаций и расширения
спектра медиативных технологий. В эмпирическом исследовании участвовали
студенты психологического, медицинского и технического профилей обучения
в возрасте от 18 до 24 лет. Были использованы опросники диагностики уровня
эмпатических способностей В.В. Бойко, А. Меграбиана. Установлено, что эмпатия
наиболее выражена у студентов-психологов. Эмпатия способствует сближению
обучающихся, ограничивает агрессивные тенденции, блокирует конкурентное
отношение к студентам с ограниченными возможностями здоровья. Благодаря
эмпатии формируются основы нейтральности в оценке взаимоотношений между
конфликтующими сторонами, что необходимо для предупреждения межличностных
конфликтов. Делается вывод о важности развития эмпатических способностей у
обучающихся, специализирующихся в сфере медиации
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Modern Conflictology: Between Fear of Conflict and Love to Conflict
Khasan, Boris I.; Хасан, Б.И. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-04)The article presents the current state of conflict as a problem and work experience concerning past, today’s and future conflict situations. The author describes trends in the development of conflictological ideas and ... -
Конфликты и переговоры - содержание и условия образования для развития
Хасан, Б.И.; Khasan, Boris I. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2012-12)Conflict competence acts as one of the most important educational outcomes. Opportunities to form abilities to solve the conflicts that are need in education can be already implemented in developmental education at primary ... -
Conflict Situation and its Manifestation in Assessment of Quality of Life
Novopashina, Larisa A.; Khasan, Boris I.; Новопашина, Л.А.; Хасан, Б.И. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-04)This article deals with the questions of reality of conflict on the material of assessment of quality of life. The results of the research showed that the psychological (internal) factors must be taken into account in ... -
Сравнение установок на урегулирование конфликтов с участием медиатора студенческой молодежи Республики Дагестан и Краснодарского края
Рогочая, Г. П.; Улько, Е. В.; Rogochaya, Galina P.; Ulko, Elena V. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2021-03)В статье представлены результаты социально-психологического исследования установок студенческой молодежи на урегулирование конфликтов с участием посредников. Под данными установками мы понимаем системное образование ... -
Goal Attitudes of Schools and Psychological Readiness Towards Developmental Conflict Resolution in Youth as the Educational Result
Gorlova, Natalia V.; Горлова, Н.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-04)On the basis of cultural-historical psychology, constructive psychology of conflict and existential psychology the paper discussed the construct of psychological readiness towards developmental conflict resolution in ...