The Creative Educational Environment of the Mathematics Teacher Subject Training in Higher Education Institution as a Condition of His Professional Competences Development
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/9952Author:
Shkerina, Lyudmila V.
Шкерина, Л.В.
Date:
2013-09Abstract:
The article proves the necessity of higher pedagogical education implementation in the conditions of
creative educational environment. It introduces the notion of the creative educational environment of
the mathematics teacher aimed at his professional competences development, studies the pedagogical
phenomenon of this notion. It reveals as well the interrelation of the notions “creativity” and
“competence” and grounds their inter-cooperation in the corresponding activity implementation.
In this relation the educational environment of the teacher’s subject training is regarded as the
educational environment which conditions are aimed at creativity manifestation of each student.
It offers and substantiates two-dimensional structural – content model of the creative educational
environment of the teacher subject training in higher education institution, which in one aspect
represents this environment as the complex of the special educational environments, and in the other –
the content of each environments by component with their professional directivity characteristics. It
gives substantiation that such educational environment modeling approach makes it possible to make
the precise designing and support of the pedagogical and technological conditions of the students
studying activity implementation aimed at their professional competences development. В статье доказана необходимость реализации высшего педагогического образования в
условиях креативной образовательной среды. Вводится понятие креативной образовательной
среды учителя математики, направленной на формирование его профессиональных
компетенций, изучен педагогический феномен этого понятия. В том числе выявлена
взаимосвязь понятий «креативность» и «компетенция» и обосновано их взаимосодействие
в реализации соответствующей деятельности. В этой связи образовательная среда
предметной подготовки учителя математики рассмотрена как образовательная среда,
условия которой направлены на проявление креативности каждого студента. Предложена
и обоснована двумерная структурно-содержательная модель креативной образовательной
среды подготовки учителя в вузе, которая в одной плоскости представляет эту среду как
комплекс специальных образовательных сред, а в другой – содержательное покомпонентное
наполнение каждой из этих сред с характеристикой их профессиональной направленности.
Дано обоснование, что такой подход к моделированию образовательной среды позволяет
производить точное проектирование и обеспечение педагогических и технологических
условий реализации учебной деятельности студентов, направленной на формирование их
профессиональных компетенций.
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
The School in the Socio-Cultural Space of the Modern Village
Lopatina, Anastasya M.; Lukina, Antonida K.; Peterson, Irina R.; А.М. Лопатина; А.К. Лукина (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2008-06)The results of sociological research into the state of education in modern Siberian villages are presented. The essential differences between rural and urban schools are given, and the basic functioning of village schools ... -
Conflicts, Negotiations and Risks in Educational Relationships
Khsan, Boris I.; Fedorenko, Elena Iu.; Хасан, Б.И.; Федоренко, Е.Ю. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-04)The paper discusses problems of conflicts of interests arising in the course of educational process between subjects of education. The subjects of education are represented by parents, members of school community ... -
Civil Education in the Conditions of Globalization
Koltyrin, Antonn U.; А.У. Колтырин (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2009-08-21)In the given article we present a characteristic of the main directions of modern educational policy in its connection with Russian civil society formation. Here, it is shown that the role of civil education on the modern ... -
Complex Evaluation of Efficiency and Quality of Educational Services: Current Approaches
Vcherashnij, Pavel M.; П.М.Вчерашний (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2009)Issues considered in the article are related to the evaluation of efficiency and quality of education at a large-scale level. For this kind of evaluation the author suggests employing a concept of outcome/result-focused ... -
Материалы экспертного семинара «Формирование модели специалиста нового поколения для сферы культуры и искусства»
Копцева, Н.П.; Koptseva, Natalya P. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2011-03)Представлены результаты экспертного семинара по проблеме формирования выпускника нового поколения в сфере культуры и искусства. Модератор семинара - Копцева Н.П. В качестве экспертов на семинаре выступают ведущие специалисты ...