Civil Education in the Conditions of Globalization
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/999Author:
Koltyrin, Antonn U.
А.У. Колтырин
Date:
2009-08-21Abstract:
In the given article we present a characteristic of the main directions of modern educational policy in
its connection with Russian civil society formation. Here, it is shown that the role of civil education on
the modern stage of the country development is defined by the tasks of Russia’s transition to democratic
society and constitutional state upon obligatory subjection to the national traditions.
We prove that in the modern Russian conditions, system of education must provide an efficient usage
of its resources – human, informational, material, and financial, and the state must guarantee the
foreground support of education. Thereat, social ideology being not yet formed, scientific notions
and instruments of social development status and forecast being poorly revealed and organized or
underdeveloped and social development being connected with education – all these factors contribute
to the fact that there appear contradictory strands of educational policy. In them there expressed
various positions of the society and of different social groups, being interested in realization of a
certain opinion of civil education in practice. Дана характеристика основных направлений современной образовательной политики в ее связи с формированием гражданского общества в России. Показано, что роль гражданского образования на современном этапе развития страны определяется задачами перехода России к демократическому обществу и правовому государству при обязательном соблюдении национальных традиций.
Отмечено, что в современных российских условиях система образования должна обеспечить эффективное использование своих ресурсов – человеческих, информационных, материальных, финансовых, а государство – гарантировать приоритетную поддержку образования. При этом невыработанность общественной идеологии, недостаточная проявленность и организованность или слабая разработанность научных представлений и инструментов в отношении ситуации и прогноза общественного развития и его связи с образованием способствуют выдвижению и приложению противоречивых направлений образовательной политики. В них выражены позиции общества и различных социальных групп, заинтересованных в реализации на практике определенного взгляда на гражданское образование.
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
On the Model of Public Entitties Participation in Civil Relations in Terms of the Legal Positions of the Constitutional Court of the Russian Federation
Bogdanova, Inna S.; Богданова, И. С. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2020-10)The article is devoted to the problem of changing the model of participation of public legal entities in civil relations. This change is to be made by the Constitutional Court of the Russian Federation on the example of ... -
The School in the Socio-Cultural Space of the Modern Village
Lopatina, Anastasya M.; Lukina, Antonida K.; Peterson, Irina R.; А.М. Лопатина; А.К. Лукина (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2008-06)The results of sociological research into the state of education in modern Siberian villages are presented. The essential differences between rural and urban schools are given, and the basic functioning of village schools ... -
Conflicts, Negotiations and Risks in Educational Relationships
Khsan, Boris I.; Fedorenko, Elena Iu.; Хасан, Б.И.; Федоренко, Е.Ю. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-04)The paper discusses problems of conflicts of interests arising in the course of educational process between subjects of education. The subjects of education are represented by parents, members of school community ... -
Complex Evaluation of Efficiency and Quality of Educational Services: Current Approaches
Vcherashnij, Pavel M.; П.М.Вчерашний (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2009)Issues considered in the article are related to the evaluation of efficiency and quality of education at a large-scale level. For this kind of evaluation the author suggests employing a concept of outcome/result-focused ... -
Материалы экспертного семинара «Формирование модели специалиста нового поколения для сферы культуры и искусства»
Копцева, Н.П.; Koptseva, Natalya P. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2011-03)Представлены результаты экспертного семинара по проблеме формирования выпускника нового поколения в сфере культуры и искусства. Модератор семинара - Копцева Н.П. В качестве экспертов на семинаре выступают ведущие специалисты ...