Native Culture of the 19th – 20th Centuries in Search After Truth. Truth of Real Human Being in Vladimir Solovyov’s Philosophy of the Universal Unity and Works of Art in the Russian Painting
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/894Author:
Libakova, Natalia M.
Koptzeva, Natalia P.
Н.М. Либакова
Н.П. Копцева
Date:
2009-03Abstract:
The specificities of the Russian culture of the 19th – 20th centuries are considered in the article.
The authors think that the main philosophical problem of all times and nations is trustworthiness of
truth for a man in all the levels of his being. The specificity of the native culture of the period is that
truth, including the absolute truth, is a stem of a man’s simple and real being. Vladimir Solovyov’s
philosophy of the Universal unity (Vseedinstvo) and works of art of the great Russian painters –
«The Merchant’s Wife at Tea» painted by B.M. Kustodiev, «The Great Taking the Veil» painted by
M.V. Nesterov, «Phantoms» painted by V.E. Borisov-Musatov, and «The Whirlwind» painted by F.A.
Malyavin – can be offered as metaphysical base of the conception. The authors consider works of fine
arts to be visual philosophical texts where the painters set out their conceptions in keeping with the
great philosophical discoveries characteristic of the epoch, which allows to comprehend the present
reality with the means of painting. Статья посвящена особенностям русской культуры XIX-XX вв. Главной проблемой фило-софии всех времен и народов авторы полагают достоверность истины для человека во всех слоях его бытия. Особенность отечественной культуры исследуемого периода заклю-чается в том, что истина, в том числе абсолютная, выступает как стержень простого и ре-ального бытия самого человека. В качестве метафизического основания этой концепции выступает философия всеединства Владимира Соловьева и произведения великих русских художников Б.М. Кустодиева («Купчиха за чаем»), М.В Нестерова («Великий постриг»), В.Е. Борисова-Мусатова («Призраки») и Ф.А. Малявина («Вихрь»). Произведения изобра-зительного искусства рассмотрены здесь как визуальные философские тексты, где средст-вами живописи художники излагают концепции, созвучные великим философским откры-тиям, характерным для той эпохи и позволяющим понять современные реалии.
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Multidisciplinarity As a Verification Searching Methodology (The Case of Whorf’s Hypothesis Refuted)
Dashinimaeva, Polina P.; Ulazaeva, Galina V.; Дашинимаева, П.П.; Улазаева, Г.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2016-06)The methodology which the paper presents is a way verification might grow its accuracy. The material to counter-evidence is Whorf’s hypothesis, namely its strong version that claims a language determines the way its ... -
The Concept of “The Absolute” in Eastern and Western Philosophies: Comparative Analysis
Krasikov, Vladimir I.; Красиков, В.И. (2014-01)The Paper compares the main traditions in the interpretation of the concept of “absolute” viz. Brahmanism, Plato’s philosophy, German idealism and Taoism. Clearly, they express diverse cultural practices of mind and ... -
Жанр пейзаж в искусстве красноярской художественной школы
Бахова, Н.А.; Bakhova, Natalia A. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2010-08)Cтатья посвящена исследованию истории развития и своеобразия пейзажной живописи красноярской художественной школы в период кон.XIX - нач.XXI веков как уникального явления региональной культуры. Жанр пейзажа является одним ... -
Картины Бориса Михайловича Кустодиева периода 1917–1922 годов: философско-искусствоведческий анализ
Лещинская, Н. М.; Тарасова, М. В.; Колесник, М. А.; Leshchinskaia, Natalia M.; Tarasova, Maria V.; Kolesnik, Maria A. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2023-04)Художник, проживший непростую жизнь, смог удивительным образом гармонизировать противоположности в своем творчестве. Мастер интегрировал традиции народного творчества и академизма. Его художественный язык сформирован слиянием ... -
Уральское старообрядческое иконописание: зарождение, эволюция, стилистические особенности (историографический аспект)
Трофимова, Н.В.; Trofimova, Natalia V. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2011-01)The present article is devoted to the analysis of research points of view on a set of questions in the field of Old Russian icon-painting traditions of the Ural study. Special attention in the analysis was paid to the ...