Жанр пейзаж в искусстве красноярской художественной школы
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/1765Автор:
Бахова, Н.А.
Bakhova, Natalia A.
Дата:
2010-08Аннотация:
Cтатья посвящена исследованию истории развития и своеобразия пейзажной живописи
красноярской художественной школы в период кон.XIX - нач.XXI веков как уникального
явления региональной культуры. Жанр пейзажа является одним из востребованных, в
котором реализуют свою художественную концепцию красноярские живописцы, визуализируя
особенности мировоззрения сибиряков.
Первоначально изучены и соотнесены специфические процессы становления
самостоятельности и самоценности пейзажной живописи в иерархии жанров
древнекитайской и западноевропейской истории искусства. Определены первые импульсы
освобождения пейзажных картин от мифологических, исторических, бытовых сюжетов.
В статье обсуждается главенство реалистического пейзажа в живописи красноярской
художественной школы, что обосновывается разнообразием и богатством природных
ландшафтов Центральной и Восточной Сибири, обилием пейзажных видов. Близость
природы позволяет художнику максимально схватить сущность родственной ему природы и
представить её оригинальные качества. Западноевропейская теория реалистического пейзажа
XIX века является основополагающей для пейзажной живописи красноярской художественной
школы. Согласно этой теории реалистические обыденные пейзажи наиболее корректно
проявляют сущность в каждом из элементов и явлений повседневности, обнаруживают
истинно прекрасное в ней, требуют умение видеть кажущееся простое как значимое.
В статье впервые предлагается искусствоведческий обзор и периодизация пейзажной
живописи красноярской художественной школы на протяжении всей истории её
существования. Обнаруживается видовое многообразие жанра (эпические и лирические,
исторические и мифологические пейзажи, городской, индустриальный и деревенский пейзажи,
этнопейзажи). Возможная периодизация истории развития жанра пейзажа определяется в
соответствии со сменой приоритетов: художественные традиции, доминанта отдельных
видов жанра, актуально-исторические события культуры Красноярского края. Относительно
каждого этапа развития региональной пейзажной живописи подобраны репрезентативные
произведения, наглядно демонстрирующие его своеобразие. Периодизация истории развития
пейзажной живописи красноярской художественной школы позволяет увидеть динамику
освоения мировой художественной пейзажной традиции и становление собственной концепции
сибирского пейзажа.
В заключении сформулированы уникальные художественные качества красноярской пейзажной
живописи, наглядно демонстрирующие своеобразие сибирского региона как поликультурного
пространства. The article is devoted to the study of the history of development and diversity of landscape painting of
the Krasnoyarsk art school at the end of 19th-beginning of the 21st centuries as a unique occurrence of
a regional culture. Landscape painting is one of the most popular genres in which Krasnoyarsk artists
fulfill their artistic concept visualizing peculiarities of the Siberian peoples mindset.
First of all specific processes of formation of landscape painting independence and inherent worth in
the hierarchy of ancient Chinese and West European history of art were studied and compared. The
first impulses of landscape pictures liberation from mythological, historical and everyday scenes have
been determined.
In this article the leading role of realistic landscape painting in the art of the Krasnoyarsk art school
is discussed which is based on the diversity and wealth of natural landscapes of the Central and
Eastern Siberia, plentiful landscape views. Closeness of nature allows the artist to grasp at maximum
the essence of the nature so kindred to him and present its original qualities. West European theory of
realistic landscape painting of the 19th century is prevailing for the landscape art of the Krasnoyarsk
art school. According to this theory realistic everyday life landscapes more correctly represent the
essence in each of the elements and events of everyday life, find the truly beautiful in it, require the
ability of seeing this seeming simple as significant one.
In the article for the first time art review and periodization of landscape painting of the Krasnoyarsk
art school for the whole period of its existence is offered. Specific diversity of the genre has been
determined (epic and lyrical, historical and mythological landscapes, urban, industrial and rural
landscapes, ethnic landscapes). Possible periodization of landscape painting genre development is
determined in accordance with the change of priorities: artistic traditions, dominance of specific kinds
of the genre, current and historical events of the Krasnoyarsk Territory culture. Regarding each stage
of the regional landscape painting development representative art works demonstrating its peculiarity
have been selected. The periodization of the history of the Krasnoyarsk art school development allows
to follow the dynamics of the world landscape painting tradition development and formation of Siberian
landscape painting own concepts.
To sum it up the unique art qualities of the Krasnoyarsk landscape painting demonstrating the
peculiarity of Siberian region as a multicultural space have been formulated.
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
The Image of the Yenisei in the Paintings of Krasnoyarsk Artists
Kistova, Anastasia V.; Bulak, Ksenia A.; Pimenova, Natalia N.; Shimanskaya, Ksenia I.; Pashova, Elina V.; Кистова, А.В.; Булак, К.А.; Пименова, Н.Н.; Шиманская, К.И.; Пашова, Э.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2020-06)The Yenisei river occupies a significant place both in the sphere of regional identity and in paintings and graphic works of Krasnoyarsk artists, since it forms the image of Krasnoyarsk and is a connecting link of the ... -
The Image of the Yenisei in the Paintings of Krasnoyarsk Artists
Kistova, A. V.; Bulak, K. A.; Pimenova, N. N.; Shimanskaya, K. I.; Pashova, E. V. (2020-06)The Yenisei river occupies a significant place both in the sphere of regional identity and in paintings and graphic works of Krasnoyarsk artists, since it forms the image of Krasnoyarsk and is a connecting link of the ... -
The Image of the Yenisei in the Paintings of Krasnoyarsk Artists
Кистова, Анастасия В.; Булак, Ксения А.; Пименова, Наталья Н.; Шиманская, Ксения И.; Пашова, Элина В. (2020-06)The Yenisei river occupies a significant place both in the sphere of regional identity and in paintings and graphic works of Krasnoyarsk artists, since it forms the image of Krasnoyarsk and is a connecting link of the ... -
Образ Енисея в произведениях красноярских художников / The Image of the Yenisei in the Paintings of Krasnoyarsk Artists
Кистова, А. В.; Булак, К. А.; Пименова, Н. Н.; Шиманская, К. И.; Пашова, Э. В. (2020)Река Енисей занимает значительное место как в сфере региональной идентичности, так и в творчестве красноярских художников, поскольку формирует облик города Красноярска и является связующим звеном Енисейской Сибири. В статье ... -
The Iconographic Tradition of Prienisei Siberia: Notes on the History of Formation and Regional Specifics
Asochakova, Valentina N.; Chistanova, Svetlana S.; Асочакова, В. Н.; Чистанова, С. С. (Journal of Siberian Federal University. Сибирский федеральный университет, 2023-12)This article examines an element of the religious landscape of Prienisei Siberia in the 18th and 19th centuries as the decoration of Orthodox churches. During this period, the Russian Orthodox population was more than ...