Картины Бориса Михайловича Кустодиева периода 1917–1922 годов: философско-искусствоведческий анализ
Автор:
Лещинская, Н. М.
Тарасова, М. В.
Колесник, М. А.
Leshchinskaia, Natalia M.
Tarasova, Maria V.
Kolesnik, Maria A.
Дата:
2023-04Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2023 16 (4)Аннотация:
Художник, проживший непростую жизнь, смог удивительным образом
гармонизировать противоположности в своем творчестве. Мастер интегрировал
традиции народного творчества и академизма. Его художественный язык сформирован
слиянием манеры реалистичного изображения и лубочных картинок. В его портретных
произведениях изображены творческие личности, купцы, большевики. Одинаково
талантливо Кустодиев передаёт атмосферу народных масленичных гуляний,
балаганов и революционных праздников. Статья посвящена творчеству художника
1917–1922 годов, времени, когда мастер, сохраняя верность традиционной русской
культуре, переосмысливал новую историческую реальность. В статье представлен
философско-искусствоведческий
анализ картин Бориса Михайловича Кустодиева
«Масленица» (1919) и портрет «Фёдор Шаляпин» (1922), а также характеристика
основных тем и сюжетов в его живописи данного периода The artist, who lived a difficult life, was able to harmonize the opposites in his work in a remarkable manner. The master integrated the traditions of folk art and academicism. His artistic language was formed as a synthesis of realistic style and primitive woodprints. His portraits depicted creative personalities, merchants, Bolsheviks. Equally talented Kustodiev conveyed the atmosphere of folk Maslenitsa festivities, booths and revolutionary holidays. The paper is devoted to the analysis of the artist’s work of 1917–1922, the time when the master, remaining faithful to traditional Russian culture, rethought the new historical reality. The study presents a philosophical and art historical analysis of Boris Mikhailovich Kustodiev’s paintings “Maslenitsa” (1919) and a portrait of “Fyodor Shalyapin” (1922), as well as a description of the main themes in his paintings of this period
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Жанр пейзаж в искусстве красноярской художественной школы
Бахова, Н.А.; Bakhova, Natalia A. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2010-08)Cтатья посвящена исследованию истории развития и своеобразия пейзажной живописи красноярской художественной школы в период кон.XIX - нач.XXI веков как уникального явления региональной культуры. Жанр пейзажа является одним ... -
Native Culture of the 19th – 20th Centuries in Search After Truth. Truth of Real Human Being in Vladimir Solovyov’s Philosophy of the Universal Unity and Works of Art in the Russian Painting
Libakova, Natalia M.; Koptzeva, Natalia P.; Н.М. Либакова; Н.П. Копцева (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2009-03)The specificities of the Russian culture of the 19th – 20th centuries are considered in the article. The authors think that the main philosophical problem of all times and nations is trustworthiness of truth for a man ... -
Уральское старообрядческое иконописание: зарождение, эволюция, стилистические особенности (историографический аспект)
Трофимова, Н.В.; Trofimova, Natalia V. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2011-01)The present article is devoted to the analysis of research points of view on a set of questions in the field of Old Russian icon-painting traditions of the Ural study. Special attention in the analysis was paid to the ... -
Architectural Space in the Paintings by Vincent van Gogh
Avdeeva, Yuliya N.; Degtyarenko, Kseniya A.; Kolesnik, Maria A.; Koptseva, Natalia P.; Pchelkina, Daria S.; Shpak, Anna A.; Авдеева, Ю. Н.; Дегтяренко, К. А.; Колесник, М.А.; Копцева, Н. П.; Пчелкина, Д. С.; Шпак, А. А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2020-06)The article presents an overview of the basic conceptual post-impressionism principles to identify the artistic and sociocultural context of the works by Vincent van Gogh, and the published researches of paintings by Van ... -
The Image of the Yenisei in the Paintings of Krasnoyarsk Artists
Kistova, Anastasia V.; Bulak, Ksenia A.; Pimenova, Natalia N.; Shimanskaya, Ksenia I.; Pashova, Elina V.; Кистова, А.В.; Булак, К.А.; Пименова, Н.Н.; Шиманская, К.И.; Пашова, Э.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2020-06)The Yenisei river occupies a significant place both in the sphere of regional identity and in paintings and graphic works of Krasnoyarsk artists, since it forms the image of Krasnoyarsk and is a connecting link of the ...