The Concept of “The Absolute” in Eastern and Western Philosophies: Comparative Analysis
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10193Author:
Krasikov, Vladimir I.
Красиков, В.И.
Date:
2014-01Abstract:
The Paper compares the main traditions in the interpretation of the concept of “absolute” viz.
Brahmanism, Plato’s philosophy, German idealism and Taoism. Clearly, they express diverse cultural
practices of mind and language. However, the Brahman absolute and the German idealistic philosophy
absolute are kindred spirits. The Brahman philosophy and the German idealistic philosophy say
practically the same but they maybe have quite different attitudes towards life. The ancient people
(Indians and Greeks) cultivated contemplative life and harmony. Accordingly, their thinking and
language primarily paid attention to a fixing such conditions as chief characteristics of the absolute.
Despite this attitude, people of modern history are more pragmatic and active therefore speculative
images and language characteristics of their absolute become more dynamic and performativity.
There is a striking difference in the account given in the Tao tradition. Tao or a limiting value of
universe expresses a distinctive life experience and a specific associative logic here. Seemingly, some
ancient Chinese people paid their main attention to more potentiality than actualization. There was
probably a result of a strong hierarchical social order and a mystic philosophical form of escapism В статье сопоставляются основные традиции интерпретации понятия “абсолют” в
брахманизме, платоновской философии, немецком идеализме и даосизме. Понятно, что
они выражают различные культурные практики мышления и языка. Вместе с тем можно
отметить родственность абсолюта брахманской философии и немецкого идеализма.
Так, брахманизм и немецкая идеалистическая философия говорят практически схожие
вещи, при достаточно отличающихся интерпретациях жизни. Древние (индийцы и греки)
культивировали сочетание жизни и гармонии, соответственно, их мышление и язык
выдвигали на первый план такие же характеристики в качестве основных у абсолюта.
В противоположность этому современные люди более прагматичны и активистски
настроены, поэтому их абсолют выражает себя в языковом и спекулятивном отношении
более динамично и перформативистски. И совершенно отличные характеристики
наличествуют в даосской традиции. Дао или предельная ценность универсума есть опыт
выражения иной жизни и специфической ассоциативной логики. Похоже, что некоторых
китайцев более интересовало потенциальное, нежели актуальное, что являлось следствием
жестко организованного социального порядка и мистических форм эскапизма