Kinaesthetical Intellect As a Key-Source for Analysis Dance Works by Andrey Andrianov and Po.V.S.Tanze
Author:
Gordeeva, Tatiana V.
Гордеева, Т. В.
Date:
2023-04Journal Name:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2023 16 (4)Abstract:
Russian contemporary dance has been developing vigorously over the past 20 years. Its various developmental directions make it difficult for analysis: Russian critical dance discourse hasn’t fully developed yet, and the criteria used by ballet and theatre studies doesn’t seem to be applicable especially to some of the contemporary dance forms which rely primarily on the body and embodiment approach in their communication strategies. The latter ones are the focus of this article and may reveal their relevancy to the XX century’s shifted focus in aesthetic. The essence of such an aesthetic turn – kinaesthetic awareness – will be used as primarily optics to look at two works of Russian dance artists based in Moscow. The methodology strategy combines two approaches: one is based on a phenomenological reduction, to fix an almost immediate response and doesn’t take into account any other information and the other – to delve deeper to the artists’ creative practices by asking them about their attitude towards the performer-spectator communication and the role of body practices’ in the creative practices Развитие российского современного танца за последние 20 лет
происходило настолько стремительно, что вариативность всевозможных форм,
которые он принимал, затрудняет его художественный анализ. Это происходит
потому, что пока еще нет сформированного дискурса о современном танце, а критерии
близких форм, балетоведения и театроведения, сложно применить, если исследование
касается зоны художественной коммуникации, основанной на категории телесности.
В статье анализируются примеры такого взаимодействия в рамках кинестетической
осознанности, которая является призмой для рассмотрения двух работ московских
танц-художников:
«Кровь» танцевальной компании «По.В.С.Танцы» и «ТанцТанцТанц»
Андрея Андрианова. Для понимания способа осмысления создателями процесса
зрительско-исполнительской
коммуникации проанализированы интервью по вопросам
о месте практик тела в художественном процессе
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Медиатехнологии как способ конструирования дизайн-кода в танцевальном перформансе
Грибов, С. С.; Gribov, Sergey S. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2023-04)В статье рассмотрена концепция дизайн-кода как особого вида проектной деятельности, практики, способствующей конструированию коммуникативного пространства в танцевальном медиаперформансе. С конца XIX века свободный танец ... -
The Genre of the Minuet in the Works of Maurice Ravel
Bass, Valentina V.; Басс, В.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2016-01)The article deals with the key issue of modern musicology, the issue of a certain genre that prevails in the works of a music composer, an ability of a genre to become a factor that determines stylistic specificity. In ... -
Music and Plastic Characteristics of the Comic Characters in the Works of Maurice Ravel
Bass, Valentina V.; Басс, В.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-01)This article examines the specifics of embodiment of comic images in the subject area of musicaltheatrical and vocal works of Maurice Ravel. The most important means of the comic characterization becomes a certain dance ... -
On the Semantics of Music and Plastic Walts Intonation in Maurice Ravel’s Works
Bass, Valentina V.; Басс, В.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2017-08)The article describes the idea of style-forming importance of danceabilty in Maurice Ravel’s works. His constant interest in the dance genres and created mediation principles for the original dance models are crucial in ... -
Archetypical Symbols in the Modern Tuvan Culture
Khomushku, Olga М.; Sanchay, Choygan Kh.; Kukhta, Maria S.; Хомушку, О. М.; Санчай, Ч. Х.; Кухта, М. С. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2019-07)Scientific relevance of dance culture is driven by studying specifics of traditional and modern dance correlation with new methodology. The article aims analyzing the mechanisms of archetypal symbols translation in modern ...