Показать сокращенную информацию

Gordeeva, Tatiana V.en
Гордеева, Т. В.ru_RU
2023-03-28T07:21:31Z
2023-03-28T07:21:31Z
2023-04
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/150062
Russian contemporary dance has been developing vigorously over the past 20 years. Its various developmental directions make it difficult for analysis: Russian critical dance discourse hasn’t fully developed yet, and the criteria used by ballet and theatre studies doesn’t seem to be applicable especially to some of the contemporary dance forms which rely primarily on the body and embodiment approach in their communication strategies. The latter ones are the focus of this article and may reveal their relevancy to the XX century’s shifted focus in aesthetic. The essence of such an aesthetic turn – kinaesthetic awareness – will be used as primarily optics to look at two works of Russian dance artists based in Moscow. The methodology strategy combines two approaches: one is based on a phenomenological reduction, to fix an almost immediate response and doesn’t take into account any other information and the other – to delve deeper to the artists’ creative practices by asking them about their attitude towards the performer-spectator communication and the role of body practices’ in the creative practicesen
Развитие российского современного танца за последние 20 лет происходило настолько стремительно, что вариативность всевозможных форм, которые он принимал, затрудняет его художественный анализ. Это происходит потому, что пока еще нет сформированного дискурса о современном танце, а критерии близких форм, балетоведения и театроведения, сложно применить, если исследование касается зоны художественной коммуникации, основанной на категории телесности. В статье анализируются примеры такого взаимодействия в рамках кинестетической осознанности, которая является призмой для рассмотрения двух работ московских танц-художников: «Кровь» танцевальной компании «По.В.С.Танцы» и «ТанцТанцТанц» Андрея Андрианова. Для понимания способа осмысления создателями процесса зрительско-исполнительской коммуникации проанализированы интервью по вопросам о месте практик тела в художественном процессеru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
kinaesthetical intellecten
Russian contemporary danceen
dance studiesen
somaticsen
body awarenessen
Russian dance performanceen
Po.V.S.Tanze dance companyen
Andrey Andrianoven
кинестетический интеллектru_RU
российский современный танецru_RU
танцевальные исследованияru_RU
российский танц-перформансru_RU
танцевальная компания «По.В.С.Танцы»ru_RU
Андрей Андриановru_RU
Kinaesthetical Intellect As a Key-Source for Analysis Dance Works by Andrey Andrianov and Po.V.S.Tanzeen
Кинестетический интеллект как средство анализа танц-перформансов Андрея Андрианова и танц-компании «По.В.С.Танцы»ru_RU
Journal Articleen
Gordeeva, Tatiana V.: Vaganova Ballet Academy St. Petersburg, Russian Federation; t-gordeeva@yandex.ruen
Гордеева, Т. В.: Академия Русского балета имени А. Я. Вагановой Российская Федерация, Санкт-Петербургru_RU
633–640ru_RU
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2023 16 (4)en
AHDRZY


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию