Music and Plastic Characteristics of the Comic Characters in the Works of Maurice Ravel
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10178Author:
Bass, Valentina V.
Басс, В.В.
Date:
2014-01Abstract:
This article examines the specifics of embodiment of comic images in the subject area of musicaltheatrical
and vocal works of Maurice Ravel. The most important means of the comic characterization
becomes a certain dance genre. The composer uses a wide range of dance prototypes different in
historical, ethnic or social origin. Through special artistic techniques Ravel transforms the genre
model revealing properties of motor plasticity of each character determined by their nature,
temperament, scenic situation. Among these techniques there are different ways of deformation of the
metric structure of the dance, the effects of unexpected solutions and paradoxical combination of the
“incompatible” implemented both at the image-semantic and structural levels В статье исследуется специфика воплощения комических образов в тематизме
музыкально-сценических и вокальных сочинений Мориса Равеля. Важнейшим средством
комической характеристики персонажей становится определенный танцевальный
жанр. Композитор использует достаточно широкий спектр танцевальных прообразов,
различных по исторической, национальной, социальной принадлежности. Посредством
специальных художественных приемов Равель трансформирует жанровую модель,
выявляя свойства двигательной пластики каждого персонажа, обусловленной его
характером, темпераментом, сценической ситуацией. В числе таких приемов различные
способы деформации метрической структуры танца, эффекты неожиданных решений
и парадоксального сочетания «несовместимого», которые реализуются как на образно-
семантическом, так и на структурном уровнях