The Genre of the Minuet in the Works of Maurice Ravel
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/20008Author:
Bass, Valentina V.
Басс, В.В.
Date:
2016-01Abstract:
The article deals with the key issue of modern musicology, the issue of a certain genre that
prevails in the works of a music composer, an ability of a genre to become a factor that determines
stylistic specificity. In the works of Maurice Ravel this style-forming factor is dance. On the
example of the minuet that occupies a special place in the works of the composer, the article
explores the principles of mediation of choreographic and musical features of the dance prototype
at the semantic and structural levels in the thematism and form generation of Ravel’s works.
The aesthetic perfection and delicate elegance of gestures, graphical precision of choreographic
pattern and dialogueness typical for the minuet have been reflected in the motive-composition
character of the thematism, the periodicity of the syntax, the relative stability of the meter, the
active use of various methods of polyphonization of the musical texture, the exclusive role of the
principle of symmetry on the compositional, melodic and textural levels of the musical form.
Individual features of the minuet in various works of Ravel are related to their stylistic origins
and genre fusion creating certain imagery Содержание статьи находится в русле одной из ключевых проблем современного
музыкознания – проблемы функционирования определенного жанра в творчестве композитора,
способности жанра выступать фактором, определяющим стилевую специфику. Для
Мориса Равеля таким стилеобразующим фактором служит танец. На примере менуэта,
занимающего особое место в музыке композитора, в статье исследуются принципы
опосредования в тематизме и формообразовании сочинений Равеля хореографических и
музыкальных свойств танцевального прообраза на семантическом и структурном уровнях.
Эстетическое совершенство и филигранная отточенность жестов, графическая точность
хореографического рисунка, диалогичность, свойственные менуэту, нашли отражение в
мотивно-составном характере тематизма, периодичности синтаксиса, относительной
устойчивости метра, активном использовании разнообразных способов полифонизации
музыкальной ткани, исключительной роли принципа симметрии на композиционном,
мелодическом, фактурном уровнях музыкальной формы. Индивидуальные особенности
воплощения менуэта в различных сочинениях Равеля связаны с их стилевыми истоками и
жанровым синтезом, создающими определенный образный строй