Architectural Space in the Paintings by Vincent van Gogh
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/135364Author:
Avdeeva, Yuliya N.
Degtyarenko, Kseniya A.
Kolesnik, Maria A.
Koptseva, Natalia P.
Pchelkina, Daria S.
Shpak, Anna A.
Авдеева, Ю. Н.
Дегтяренко, К. А.
Колесник, М.А.
Копцева, Н. П.
Пчелкина, Д. С.
Шпак, А. А.
Date:
2020-06Journal Name:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2020 13 (6)Abstract:
The article presents an overview of the basic conceptual post-impressionism
principles to identify the artistic and sociocultural context of the works by Vincent van
Gogh, and the published researches of paintings by Van Gogh, manifesting a diversity of
approaches to the artistic heritage of the painter. The authors of the article analyse three
pieces by Vincent van Gogh created in 1888: Bedroom in Arles, Interior of a Restaurant
in Arles, and The Night Café. Belonging to the same period, these paintings were selected
to study the way van Gogh translated psychological states and represented a subjective
picture of the world through building an illusive architectural space. The article presents
the results of the philosophic and art analysis of the given works depicting personal and
public spaces, and a conclusion on the significance and role of the interior genre in the art
of Vincent van Gogh is made В статье представлен обзор основных концептуальных положений
постимпрессионизма с целью определения художественного и социокультурного
контекста творчества Ван Гога и анализ исследовательской литературы о его
творчестве, демонстрирующий многообразие подходов к изучению наследия
художника. Статья содержит анализ трех произведений Винсента Ван Гога,
созданных в 1888 году: «Спальня в Арле», «Интерьер ресторана в Арле» и «Ночное
кафе». Эти произведения, относящиеся к одному периоду творчества художника,
выбраны для исследования того, как Ван Гог через построение иллюзорного
внутреннего архитектурного пространства передает разного рода психологические
состояния и репрезентирует субъективную картину мира. Статья содержит
результаты философско-искусствоведческого анализа указанных произведений
художника, визуализирующих личное и общественное пространство, выводы о
значении и роли интерьерного жанра в творчестве Винсента Ван Гога
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Жанр пейзаж в искусстве красноярской художественной школы
Бахова, Н.А.; Bakhova, Natalia A. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2010-08)Cтатья посвящена исследованию истории развития и своеобразия пейзажной живописи красноярской художественной школы в период кон.XIX - нач.XXI веков как уникального явления региональной культуры. Жанр пейзажа является одним ... -
Картины Бориса Михайловича Кустодиева периода 1917–1922 годов: философско-искусствоведческий анализ
Лещинская, Н. М.; Тарасова, М. В.; Колесник, М. А.; Leshchinskaia, Natalia M.; Tarasova, Maria V.; Kolesnik, Maria A. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2023-04)Художник, проживший непростую жизнь, смог удивительным образом гармонизировать противоположности в своем творчестве. Мастер интегрировал традиции народного творчества и академизма. Его художественный язык сформирован слиянием ... -
Native Culture of the 19th – 20th Centuries in Search After Truth. Truth of Real Human Being in Vladimir Solovyov’s Philosophy of the Universal Unity and Works of Art in the Russian Painting
Libakova, Natalia M.; Koptzeva, Natalia P.; Н.М. Либакова; Н.П. Копцева (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2009-03)The specificities of the Russian culture of the 19th – 20th centuries are considered in the article. The authors think that the main philosophical problem of all times and nations is trustworthiness of truth for a man ... -
Уральское старообрядческое иконописание: зарождение, эволюция, стилистические особенности (историографический аспект)
Трофимова, Н.В.; Trofimova, Natalia V. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2011-01)The present article is devoted to the analysis of research points of view on a set of questions in the field of Old Russian icon-painting traditions of the Ural study. Special attention in the analysis was paid to the ... -
The Image of the Yenisei in the Paintings of Krasnoyarsk Artists
Kistova, Anastasia V.; Bulak, Ksenia A.; Pimenova, Natalia N.; Shimanskaya, Ksenia I.; Pashova, Elina V.; Кистова, А.В.; Булак, К.А.; Пименова, Н.Н.; Шиманская, К.И.; Пашова, Э.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2020-06)The Yenisei river occupies a significant place both in the sphere of regional identity and in paintings and graphic works of Krasnoyarsk artists, since it forms the image of Krasnoyarsk and is a connecting link of the ...