Semantic Guidelines and Ideological Constructs of the Method of Updated Teaching of Physical Education in General Education Organization Based on the Blended Learning Model
Автор:
Akimova, Lyubov A.
Pankratovich, Tatyana M.
Nefedova, Victoria U.
Акимова, Л. А.
Панкратович, Т. М.
Нефёдова, В. Ю.
Дата:
2023-02Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2023 16 (2)Аннотация:
The article examines methods of the updated teaching of physical education in a general education organization. New semantic guidelines and ideological constructs based on blended learning are information-enriching, educational-integrative, organizational-stimulating.
The information-enriching semantic guideline stands for optimizing physical education as a factor of comprehensive personal development in a blended learning mode. Students expand their knowledge about the impact of physical education and sports on successful and safe life.
The educational-integrative semantic guideline is based on the idea of synchronizing subject, meta-subject and personal results in the practice of teaching physical education given the functional literacy of a school graduate. It is important that the choice of pedagogical means for distance learning has a scientific justification.
The organizational-stimulating semantic guideline is based on the idea of activating the students’ physical and health-improving activity to shift the locus of motor activity control from the external plan to the internal (personal) one, ensuring the continuity of positive physical self-education of schoolchildren.
The ideological constructs of the updated teaching of physical education in a general education organization based on mixed learning are digitalization, sportization, health motivation.
“Digitalization” argues for new opportunities in the reproduction of a viable generation and the features using digital technologies of the updated teaching of physical education based on blended learning. “Sportization” stands to synchronize subject, meta-subject and personal results with the functional literacy of a school graduate given basic ideas of sport and harmonious personal development. “Health Motivation” reflects the need to intensify the students’ physical and health activities through the use of students’ individual educational trajectories of physical self-development and self-improvement (including students with special educational needs) taking into account individual
resources and capabilities Обоснованы смысловые ориентиры и идейные конструкты методики
обновленного преподавания физической культуры в общеобразовательной организации
на основе смешанного обучения, к которым отнесены информационно-обогащающий,
образовательно-интегративный,
организационно-стимулирующий.
Информационно-обогащающий
смысловой ориентир построен на идее оптимизации
физического воспитания как фактора всестороннего развития личности в режиме
смешанного обучения. Акцентирована значимость расширения у обучающихся
источников достоверной информации о влиянии физической культуры и спорта
на реализацию успешной нормативно-безопасной
жизнедеятельности в перспективе
жизненного пути.
Образовательно-интегративный
смысловой ориентир базируется на идее
синхронизации предметных, метапредметных и личностных результатов
в практике преподавания физической культуры как образовательной дисциплины
с функциональной грамотностью выпускника школы. Выделена необходимость
научно обоснованного выбора педагогических средств для реализации дистанционных
образовательных технологий и электронных образовательных ресурсов.
Организационно-стимулирующий
смысловой ориентир основан на идее активизации
самостоятельной физкультурно-оздоровительной
деятельности обучающегося для
смещении локуса контроля двигательной активности с внешнего во внутренний
(личностный) план, обеспечивающий непрерывность позитивного физического
самообразования школьников.
Сформулированы идейные конструкты: цифровизация, спортизации,
здоровьемотивация. В идейном конструкте «цифровизация» аргументированы новые возможности
для воспроизводства жизнеспособного поколения и особенности внедрения
цифровых технологий в методику обновленного преподавания физической культуры
в общеобразовательной организации на основе смешанного обучения.
Содержание идейного конструкта «спортизация» определено на основе концептуальных
оснований спортизации физкультурного образования для синхронизации предметных,
метапредметных и личностных результатов с функциональной грамотностью
выпускника школы как проявления спортивной культуры личности в ее гармоничном
развитии.
Идейный конструкт «здоровьемотивация» отражает необходимость активизации
самостоятельной физкультурно-оздоровительной
деятельности обучающегося
за счет разработки и реализации индивидуальных образовательных траекторий
физического саморазвития и самосовершенствования обучающихся (в том числе
с особыми образовательными потребностями) в соотнесенности с индивидуальными
ресурсами и возможностями
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
The School in the Socio-Cultural Space of the Modern Village
Lopatina, Anastasya M.; Lukina, Antonida K.; Peterson, Irina R.; А.М. Лопатина; А.К. Лукина (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2008-06)The results of sociological research into the state of education in modern Siberian villages are presented. The essential differences between rural and urban schools are given, and the basic functioning of village schools ... -
Conflicts, Negotiations and Risks in Educational Relationships
Khsan, Boris I.; Fedorenko, Elena Iu.; Хасан, Б.И.; Федоренко, Е.Ю. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-04)The paper discusses problems of conflicts of interests arising in the course of educational process between subjects of education. The subjects of education are represented by parents, members of school community ... -
Civil Education in the Conditions of Globalization
Koltyrin, Antonn U.; А.У. Колтырин (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2009-08-21)In the given article we present a characteristic of the main directions of modern educational policy in its connection with Russian civil society formation. Here, it is shown that the role of civil education on the modern ... -
Complex Evaluation of Efficiency and Quality of Educational Services: Current Approaches
Vcherashnij, Pavel M.; П.М.Вчерашний (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2009)Issues considered in the article are related to the evaluation of efficiency and quality of education at a large-scale level. For this kind of evaluation the author suggests employing a concept of outcome/result-focused ... -
Материалы экспертного семинара «Формирование модели специалиста нового поколения для сферы культуры и искусства»
Копцева, Н.П.; Koptseva, Natalya P. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2011-03)Представлены результаты экспертного семинара по проблеме формирования выпускника нового поколения в сфере культуры и искусства. Модератор семинара - Копцева Н.П. В качестве экспертов на семинаре выступают ведущие специалисты ...