Experience in Implementing a Practice-Oriented Programme for Retraining Mediators for Education and the Social Sphere
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/136684Автор:
Korshunova, Vera V.
Birkun, Elena A.
Коршунова, В. В.
Биркун, Е. А.
Дата:
2020-09Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2020 13 (9)Аннотация:
The relevance of the present study is confirmed by an order for retraining specialists for education and the social sphere who can act as mediators and form a culture of peaceful conflict resolution in a multicultural environment. The article analyses and highlights employers’ demands for the mediation competence formation among the participants of the educational space of the Krasnoyarsk Krai.
In this context, the authors disclose practical aspects of the mediation competence formation in the process of professional training of future mediators and specialists of school mediation services at the federal university.
Based on the analysis of specific features of mediators professional activity, the results of a survey of specialists in the social sphere, as well as experience of training students majoring in pedagogy at the federal university, a model of a practice-oriented programme for retraining mediators for education and the social sphere of the Krasnoyarsk Krai has been proposed. The programme is implemented on the basis of the Centre for Mediation in Education of the School of Education, Psychology and Sociology of Siberian Federal University, in the networking between educational organisations and professional communities. The retraining programme considers the needs of the multinational Siberian society and is aimed at solving regional problems in education and the social sphere.
The retraining programme is based on the principles of continuity, professional activity supervision, eventfulness of the educational process, professional activity tests, as well as continuity of the results of formal and non-formal education.
Future mediators training within the framework of the retraining programme “Mediation. The Psychology of Conflict Management” is carried out according to a modular curriculum, in which the proportion of practical classes is increased, students’ scientific and research activities on the issues of productive communication in a mediation procedure are organised, and professional tests are carried out within the framework of placement practice.
To form the applied aspects of the professional competence of future mediators and specialists of school mediation services, representatives of network partners take part in the educational process. The applied aspects of training future mediators and specialists of school mediation
services among teachers help to effectively solve professional tasks of organising a
conflict-free educational space and contribute to the formation of the culture of productive
communication and conflict resolution.
The mediation competence formation among the educational process participants was
carried out using methods of measuring communicative, information and analytical,
organisational and managerial, as well as emotional competences.
The study was conducted with the use of Google services in the period of 2019-2020.
In total, 333 people took part in the study, including 238 practicing specialists of school
mediation services (control group), and 95 master’s students of the School of Education,
Psychology and Sociology of Siberian Federal University in Krasnoyarsk and students
of the professional retraining programme “Mediation. The Psychology of Conflict
Management” (experimental group) Актуальность данного исследования подтверждена заказом на пере-
подготовку специалистов для образования и социальной сферы, способных вы-
ступать в качестве посредника и формировать культуру мирного разрешения конфликтов в поликультурной среде. В статье проведен анализ и выделены запросы
работодателей на формирование медиативной компетентности у участников образовательного пространства Красноярского края.
В этом контексте авторами раскрыты практические аспекты формирования медиативной компетентности в процессе профессиональной подготовки в федеральном
университете будущих медиаторов и сотрудников школьных служб медиации.
На основе анализа специфики профессиональной деятельности медиатора, результатов анкетирования специалистов социальной сферы, опыта подготовки студентов педагогических направлений в федеральном университете предложена модель
практико-ориентированной
программы переподготовки медиаторов для образования и социальной сферы Красноярского края. Программа реализуется на базе
Центра медиации в образовании ИППС СФУ, в сетевом взаимодействии образовательных организаций и профессиональных сообществ. Данная программа переподготовки учитывает запросы многонационального сибирского социума, направлена
на решение региональных проблем в образовании и социальной сфере.
Программа переподготовки построена на принципах: непрерывности, супервизии
профессиональной деятельности, событийности образовательного процесса, проб
профессионального действия, преемственности результатов формального и неформального обучения.
Подготовка будущих медиаторов в рамках программы переподготовки «Медиация.
Психология управления конфликтом» осуществляется по модульному учебному
плану, в котором увеличена доля практических занятий, организована научно-исследовательская
деятельность студентов по проблемам продуктивной коммуникации в медиативной процедуре, реализуются профессиональные пробы в рамках
распределенной практики.
Для формирования прикладных аспектов профессиональной компетентности будущих медиаторов и специалистов школьных служб примирения в образовательный
процесс включены представители сетевых партнеров.
Прикладные аспекты подготовки будущих медиаторов и специалистов служб
школьной медиации из числа педагогов помогают эффективно решать профессиональные задачи по организации бесконфликтного образовательного пространства
и способствуют формированию культуры продуктивной коммуникации и урегулирования конфликтов.
Формирование медиативной компетентности участников образовательного процесса осуществлялось с применением методик измерения коммуникативной,
информационно-аналитической,
организационно-управленческой
и эмоциональной компетенций
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Mediatization of Communication: from Concept to Theory
Ushanova, Irina A.; Ушанова, И.А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2015-11)Mediatization, along with globalization, individualization and commercialization, is placed among major social processes that change culture and communication. The article sets forth polemics in the European academic ... -
Algorithms for Mediation Restorative Work of the Territorial Reconciliation Service in Difficult Cases
Belonogova, Elena V.; Prokopyeva, Natalya G.; Белоногова, Е.В.; Прокопьева, Н.Г. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2020-02)The article presents the experience of the Territorial Reconciliation Service of the Kemerovo Region in the development and testing of algorithms for mediation resolution of complex school and family situations of minors ... -
Strategic Upgrade of the Master’s Programme “Mediation in Education” in Digital Transformation Context
Smolyaninova, Olga G.; Egle, Evgeny S.; Ivanov, Nikita A.; Смолянинова, О. Г.; Эгле, Е. С.; Иванов, Н. А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2020-09)The “conflict-generating capacity” of the modern world causes the need for trained mediators specializing in the productive negotiation technology and conflict management in both real and virtual domains of social relations. ... -
Professional and Ethical Standards in the Activity of a Mediator: Problems of Implementation and Control
Arkhipkina, Anastasiya S.; Архипкина, А. С. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2020-09)The article examines the professional and ethical standards of a mediator in Russia. Using methods of the formal legal analysis and the comparative legal method, the author reveals the requirements of the professional ... -
Conflicts and Mediation in a Multicultural Society: Psychological, Pedagogical and Sociological Aspects
Smolyaninova, Olga G.; Смолянинова, О. Г. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2020-09)This article presents an analytical review of psychological, pedagogical and sociological aspects of conflict resolution with implementation of mediation in a multicultural society, which is based on the analysis and ...