Author | Babina, Olga I. | en |
Author | Ermolovich, Elena V. | en |
Author | Bekuzarova, Natalya V. | en |
Author | Бабина, О. И. | ru_RU |
Author | Ермолович, Е. В. | ru_RU |
Author | Бекузарова, Н. В. | ru_RU |
Accessioned Date | 2022-08-01T04:54:27Z | |
Available Date | 2022-08-01T04:54:27Z | |
Issued Date | 2022-09 | |
URI (for links/citations) | https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/148216 | |
Abstract | The paper examines the views of scientists on the essence, structure and ways of developing the digital competence of university library staff. The influence of this process on the development of the university library is emphasized. The methodological and theoretical basis of this study was composed of leading theories and scientific schools according to a competent approach, set forth in the works of domestic and foreign scientists.
The structure of digital competence of university library staff is defined, including the following components: cognitive, functional-activity, motivational-value and communicative. Profiles of digital competencies of employees of the Scientific Library of the Siberian Federal University are proposed depending on the structure of digital competence and the selected categories of library employees: 1) cataloguers, 2) bibliographers, 3) managers, 4) employees of service departments | en |
Abstract | В статье рассматриваются взгляды ученых на сущность, структуру
и способы развития цифровой компетентности сотрудников университетской
библиотеки. Акцентируется влияние этого процесса на развитие вузовской
библиотеки. Методологическую и теоретическую основу данного исследования
составили ведущие теории и научные школы по компетентностному подходу,
изложенные в трудах отечественных и зарубежных ученых.
Определена структура цифровой компетентности сотрудников университетской
библиотеки, включающая в себя следующие компоненты: когнитивный,
функционально-деятельностный,
мотивационно-ценностный
и коммуникативный.
Предложены профили цифровых компетенций сотрудников Научной библиотеки
Сибирского федерального университета в зависимости от структуры
цифровой компетентности и выделенных категорий сотрудников библиотеки:
1) каталогизаторы, 2) библиографы, 3) менеджеры, 4) сотрудники отделов
обслуживания | ru_RU |
Language | en | en |
Publisher | Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University | en |
Subject | competence | en |
Subject | competencies | en |
Subject | digitalization | en |
Subject | digital competence | en |
Subject | digital competencies of library staff | en |
Subject | profile of digital competencies | en |
Subject | university library | en |
Subject | компетентность | ru_RU |
Subject | компетенции | ru_RU |
Subject | цифровизация | ru_RU |
Subject | цифровая компетентность | ru_RU |
Subject | цифровые компетенции сотрудников библиотеки | ru_RU |
Subject | профиль цифровых компетенций | ru_RU |
Subject | вузовская библиотека | ru_RU |
Title | Model of Digital Competence of University Library Staff | en |
Alternative Title | Модель цифровой компетентности сотрудников университетской библиотеки | ru_RU |
Type | Journal Article | en |
Contacts | Babina, Olga I.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation; babina62@yandex.ru | en |
Contacts | Ermolovich, Elena V.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation | en |
Contacts | Bekuzarova, Natalya V.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation | en |
Contacts | Бабина, О. И.: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярск | ru_RU |
Contacts | Ермолович, Е. В.: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярск | ru_RU |
Contacts | Бекузарова, Н. В.: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярск | ru_RU |
Pages | 1368–1377 | ru_RU |
DOI | 10.17516/1997-1370-0934 | |
Journal Name | Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2022 15 (9) | en |