New Approaches to the Development of Additional Professional Competences for the Purposes of New Economy
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/137748Author:
Sukovataia, Irina E.
Cherkasova, Yuliya I.
Dvinskikh, Elena V.
Vitkovskaya, Ludmila K.
Суковатая, И.Е.
Черкасова, Ю.И.
Двинских, Е.В.
Витковская, Л.К.
Date:
2020-11Journal Name:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2020 13 (11)Abstract:
As the market participants transform the business models, aspiring to building ecosystems, as digital technologies penetrate into all spheres of our life, as the information flows increase the human capital mobility grows, the list of competences expected to develop in today’s university graduates is changing in the global context.
Current trends associated with the economic changes and digitalization require continuous upskilling of future professionals and extension of their competences beyond the curriculum. An international summer school (ISS) is an effective tool for short-term training and acquiring professional knowledge combined with managerial, communication, intercultural skills. The purpose of the study is to identify and review the main factors affecting the transformation of the role played by international summer schools in today’s economic education.
Based on the review of universities’ learning offerings, the article identifies the learners’ need for acquiring additional competencies through international summer schools.
The environmental changes related to the development of a new digital economy and affecting changes in technologies and learning processes at international summer schools in general, were analyzed on the basis of the model for analyzing global trends and changes in paradigms and reskilling patterns Преобразование участниками рынка своих бизнес-моделей
и стремление к созданию экосистем, проникновение цифровых технологий во все сферы
жизнедеятельности, рост информационных потоков, а также высокая мобильность
человеческого капитала изменяют в мировом контексте компетенции, которые
должны формироваться у сегодняшних выпускников вузов.
Современные тенденции, связанные с изменениями в экономике, цифровизацией,
требуют от будущих специалистов постоянного обновления навыков и расширения перечня компетенций за рамками образовательных программ. Международная
летняя школа (МЛШ) является эффективным инструментом краткосрочного образования, сочетает возможности получения профессиональных знаний и управленческих, коммуникационных, межкультурных навыков. Целью проведенного
исследования стало определение и обзор основных факторов, влияющих на трансформацию роли международных летних школ в современном экономическом образовании.
В данной статье на основе обзора академического предложения университетов выявлена потребность со стороны обучающихся в получении дополнительных компетенций через участие в международных летних школах.
Изменения внешней среды, связанные с формированием новой цифровой экономики и влияющие на изменение технологий и процессов обучения в международных
летних школах в целом, проанализированы на основе модели анализа глобальных
трендов и изменений парадигмы и моделей обучения новым компетенциям