Promotion of Social Values Among Young People as a Pedagogical Ideology (a Case Study of Russia and Kazakhstan)
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/144202Автор:
Syrymbetova, Lyailya S.
Muratova, Laura M.
Smolyaninova, Olga G.
Zhilbaev, Zhanbol O.
Kulsharipova, Zaru K.
Сырымбетова, Л. С.
Смолянинова, О. Г.
Муратова, Л. М.
Жилбаев, Ж. О.
Кульшарипова, З. К.
Дата:
2021-09Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2021 14 (9)Аннотация:
The article deals with the promotion of national values among students in the context of pedagogical ideology. The authors are convinced that the understanding of ideology is not limited to politics and standards of sociality. In their view, ideology is broader than a means of legitimizing power claims or political expansion, it means having a core value. In the pedagogical context, ideology is a set of social and pedagogical values for building the desired society. In this context, the promotion of social values among students is a systematic set of tools for the realization of pedagogical goals and the formation of social ideals.
In the era of globalization, social values are undergoing a significant rethinking. In this context, the problem of promoting universal and national values should be solved in their dialectical unity. In this regard, the authors of the given article have conducted a comparative study of the level of involvement in social values among representatives of universities in Russia and Kazakhstan. The authors have a little deeper outlined the features of the formation of social values in Kazakhstan, in which nowadays a system of social values has been set at the national level, which was set out in the program article of the First President of Kazakhstan, Nursultan Nazarbayev, «Looking to the future: modernization of public consciousness». This program, known as the «Rukhani Zhangyru» spiritual revival program, was launched in 2017. But so far, the values of the «Rukhani Zhangyru» program have not been given a pedagogical interpretation that would allow us to present a holistic conceptual picture of their promotion in the university environment.
This is evidenced by a number of studies, including the study and analysis of various publications in the media (mass media, central and regional newspapers), a survey among teachers and students of a number of universities in Russia and Kazakhstan. The results
of these studies, detailed in this article, allowed the authors to draw conclusions about
the feasibility of developing a holistic concept for promoting the values of the «Rukhani
Zhangyru» program in the university environment. Meeting the requirements of the
pedagogical ideology, the proposed concept can be applied in any university in Russia
and Kazakhstan with a certain degree of its adaptation to the specific conditions of each
individual university Рассмотрены вопросы продвижения общенациональных ценностей
среди студенческой молодежи в контексте педагогической идеологии. Авторы
убеждены в том, что понимание идеологии не сводится к политике и стандартам
социальности. По их мнению, идеология шире, чем средство легитимации
властных претензий или политической экспансии, она означает наличие основной
ценности. В педагогическом же контексте идеология есть набор социальных
и педагогических ценностей для построения желаемого общества. В этом ключе
продвижение социальных ценностей среди студенческой молодежи представляет
собой системную совокупность средств для реализации педагогических целей
и формирования социальных идеалов.
В эпоху глобализации социальные ценности претерпевают значительное
переосмысление. В этом контексте проблема общечеловеческих и национальных ценностей должна решаться в их диалектическом единстве. С таких позиций
авторы провели сравнительное исследование уровня приобщенности к социальным
ценностям представителей университетов России и Казахстана. Чуть подробнее
авторы изложили особенности формирования социальных ценностей в Казахстане,
где сегодня на национальном уровне задана система социальных ценностей, которая
была изложена в программной статье Первого Президента Казахстана Нурсултана
Назарбаева «Взгляд в будущее: модернизация общественного сознания». Данная
программа, известная как программа духовного возрождения «Рухани жаңғыру»,
стартовала в 2017 году, но до сих пор ценностным установкам программы «Рухани
жаңғыру» не дана педагогическая интерпретация, которая позволила бы представить
целостную концептуальную картину их продвижения в университетской среде.
Об этом свидетельствует ряд исследований, в числе которых изучение и анализ
различных публикаций в средствах массовой информации (СМИ, центральные
и областные газеты), опрос преподавателей и студентов ряда университетов России
и Казахстана. Результаты исследований, подробно изложенные в данной статье,
позволили авторам сделать выводы о целесообразности разработки целостной
концепции продвижения ценностных установок программы «Рухани жаңғыру»
в университетской среде. Отвечая требованиям педагогической идеологии,
предлагаемая концепция может быть применима в любом вузе России и Казахстана
с определенной долей ее адаптации к конкретным условиям каждого отдельно
взятого университета
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Involving Future Bachelors in the Development of an Information-Cognitive Model of Introduction to Social-Pedagogical Values
Smirnaia, Anastasiya A.; Ignatova, Valentina V.; Смирная, А.А.; Игнатова, В.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2016-01)This paper describes the features of the development of an information-cognitive model of introducing future bachelors of social majors to social-pedagogical values, as well as the methods, techniques and means of the ... -
Formation of Social and Pedagogical Values in Future Teachers for Working with Migrant Children in the Process of Professional Training
Anastasiya, Smirnaya; Julia, Shepeleva (2018-11)Abstract—The article shows the socio-pedagogical context of professional training of the future teacher. The concepts of "social and pedagogical values” and training of the future teacher for working with migrant children ... -
Specific Features of Educational and Pedagogical Discourse in the Context of Anthropological Challenges: Socio-Cultural Approach
Kochetkov, Maksim V.; Kovalevich, Igor’ A.; Кочетков, М.В.; Ковалевич, И.А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2020-02)The relevance of the research is due to the destructive influence of digitalization of society, globalization processes, technological and social progress on a person in his spiritual and physical integrity. These are, ... -
SPECIFIC FEATURES OF EDUCATIONAL AND PEDAGOGICAL DISCOURSE IN THE CONTEXT OF ANTHROPOLOGICAL CHALLENGES:SOCIO-CULTURAL APPROACH
Кочетков, Максим Владимирович; Ковалевич, Игорь Анатольевич (2020)The relevance of the research is due to the destructive influence of digitalization of society, globalization processes, technological and social progress on a person in his spiritual and physical integrity. These are, ... -
Humanist Students’ Values of Progressive Development: Comparative Study
Moskvich, Yuri N.; Feklistov, Alexander G.; Москвич, Ю.Н.; Феклистов, А.Г. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-12)The research of values of Krasnoyarsk university students and students of Branch of Moscow State University of Culture and Arts in Zhukovsky in the model of “progressive” and “static culture” was conducted. It was found ...