Specific Features of Educational and Pedagogical Discourse in the Context of Anthropological Challenges: Socio-Cultural Approach
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/134957Автор:
Kochetkov, Maksim V.
Kovalevich, Igor’ A.
Кочетков, М.В.
Ковалевич, И.А.
Дата:
2020-02Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2020 13 (2)Аннотация:
The relevance of the research is due to the destructive influence of digitalization
of society, globalization processes, technological and social progress on a person in his
spiritual and physical integrity. These are, first of all, such technological and sociocultural
factors as virtualization of the individual’s consciousness, cyborgization, loss of
subjectivity in the process of merging with information machine complexes, genetic
engineering, cloning, pharmaceutical modifying human influence. It is proved that a
broad interpretation of educational and pedagogical discourse is adequate for the modern
socio-cultural space, which is becoming more complicated for description, which makes
it synonymous with such a basic category for pedagogical science as the pedagogical
process. The marked tendency is estimated as negative, as the categorical value of basic
concepts for pedagogy is lost, the subject of pedagogical science in the system of human
Sciences is blurred. Therefore, a highly specialized definition of specific features of
pedagogical discourse is justified. It is concluded that the pedagogical category “zone of
immediate development” in its socio-cultural hypostasis contributes to the designation
of specific features of educational and pedagogical discourse, focusing on specific
pedagogical tasks. For example orientation to the zone of the nearest development of
the individual in the process of his constant development and self-development assumes
permanent diagnostic correction on the part of the teacher in relation to the student. This
favors the consistency of the socio-cultural experience transmitted by the teacher with the
life experience of the student, the emotional “inclusion” of the latter in the educational
process Актуальность исследования обусловлена деструктивным влиянием
на человека в его духовной и телесной целостности цифровизации общества,
глобализационных процессов, технологического и социального прогресса.
Это, прежде всего, такие факторы, как виртуализация сознания индивида,
киборгизация, потеря субъектности в процессе слияния с информационными
машинными комплексами, генная инженерия, клонирование, фармацевтическое
модифицирующее влияние. Обосновано, что современному усложняющемуся
для описания социокультурному пространству адекватна широкая трактовка
образовательно-педагогического дискурса, что делает его синонимичным такой
базовой для педагогической науки категории, как педагогический процесс.
Отмеченная тенденция оценивается как негативная, так как уходит категориальная
ценность базовых для педагогики понятий, размывается предмет педагогической
науки в системе наук о человеке. Поэтому предложено узкоспециализированное
определение специфических особенностей педагогического дискурса. Сделан
вывод о том, что педагогическая категория «зона ближайшего развития» в ее
социокультурной ипостаси способствует обозначению таких особенностей,
акцентированию внимания на специфических педагогических задачах. Например,
ориентация на зону ближайшего развития индивида в процессе его постоянного
развития и саморазвития предполагает перманентную диагностическую коррекцию
со стороны педагога. Это благоприятствует согласованности транслируемого
социокультурного опыта с жизненным опытом обучаемого, эмоциональному
«включению» последнего в учебно-воспитательный процесс
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
SPECIFIC FEATURES OF EDUCATIONAL AND PEDAGOGICAL DISCOURSE IN THE CONTEXT OF ANTHROPOLOGICAL CHALLENGES:SOCIO-CULTURAL APPROACH
Кочетков, Максим Владимирович; Ковалевич, Игорь Анатольевич (2020)The relevance of the research is due to the destructive influence of digitalization of society, globalization processes, technological and social progress on a person in his spiritual and physical integrity. These are, ... -
Discourse Spaces: a Systemic Approach
Plotnikova, Svetlana N.; Плотникова, С.Н. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2019-01)Discourse spaces are approached in linguistics from two perspectives. First, they are viewed as intra-discursive universes. One such universe would be a discourse space which represents a text world. The elements of this ... -
The Concept of the Frontier in the Discourse Analysis
Bondarenko, Lidiia V.; Ostrovskaya, Tatiyana A.; Бондаренко, Л. В.; Островская, Т. А. (Siberian Federal University. Сибирский федеральный университет, 2023-06)The notion of frontier has been a research theme for the last decades in both sciences and humanities, being defined as a dynamic borderline, signaling interaction of discourses. This work is aimed to produce a coherent ... -
Технологизация дискурсивных практик: глобальность versus-культурная специфичность
Куликова, Л.В.; Kulikova, Lyudmila V. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2012-12)В статье рассматриваются относительно новые для дискурсивных исследований понятия «технологизация дискурса и «дискурсивные практики в их соотнесении с межкультурным контекстом коммуникации. Делается попытка на основе ... -
The Problem of the Russian Language Preservation in the “Scenarios” of the Patriot Critics’ Texts
Govorukhina, Yulia А.; Говорухина, Ю.А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2015-06)This article investigates attitudes and rituals, including the problem of preserving the language in scenarios typical for the patriots: battles with enemies, rescue, feat, betrayal. It also focuses on rules of treating ...