Humanitarization of University Training by Means of Mediation: Problem Statement
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/144198Автор:
Smolyaninova, Olga G.
Ivanov, Nikita A.
Podusova, Natalia S.
Смолянинова, О. Г.
Иванов, Н. А.
Подусова, Н. С.
Дата:
2021-09Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2021 14 (9)Аннотация:
The article examines the problem of humanitarization of educational activities at the university by means of using mediation for conflict resolution, and the creation of a psychologically comfortable educational environment, ensuring social and emotional security of the individual. The purpose of the study is to identify and substantiate humanitarian potential of mediation as a psychological and pedagogical phenomenon that initiates cooperation of the actors of the educational process to prevent and resolve conflicts in training and professional activity. Such cooperation and interiorization of culture of mediation contribute to the students’ personal and professional development. The authors analyze and identify the essential characteristic features of interrelationship of mediation and humanitarization as an integrative phenomenon contributing to the development of university cultural and educational environment. The research outcomes lay the ground for developing a model and describing organizational and pedagogical conditions for humanitarization of the university activity by means of mediation. This article presents a survey analysis carried out among students and teachers of Siberian Federal University. The purpose of the survey is to study the state and identify the prospects of humanitarization, implement the institution of mediation at the university, assess students’ and teachers’ interest in humanitarization and mediation, and the opportunities of their integration Представлена проблема гуманитаризации учебно-воспитательной
деятельности в университете средствами медиации для урегулирования конфликтов
и формирования психологически комфортной образовательной среды, обеспечения
социальной и эмоциональной безопасности личности. Цель работы – выявление
и обоснование гуманитарного потенциала медиации как психолого-педагогического
феномена, инициирующего сотрудничество субъектов образовательного процесса
по предупреждению и разрешению конфликтов в обучении и профессиональной
деятельности, способствующего личностно-профессиональному
развитию студентов
за счет интериоризации медиативной культуры. Выделены и проанализированы
сущностные характеристики медиации как интегративного элемента культурно-образовательной
среды. По материалам исследования разработаны модель
и организационно-педагогические
условия гуманитаризации деятельности
университета средствами медиации. Представлены результаты опроса студентов
и преподавателей Сибирского федерального университета о возможностях
и перспективах развития гуманитаристики и института медиации в вузе, показана
оценка интереса студентов и преподавателей к аспектам гуманитаризации и медиации
и возможности их интеграции
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Mediatization of Communication: from Concept to Theory
Ushanova, Irina A.; Ушанова, И.А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2015-11)Mediatization, along with globalization, individualization and commercialization, is placed among major social processes that change culture and communication. The article sets forth polemics in the European academic ... -
Algorithms for Mediation Restorative Work of the Territorial Reconciliation Service in Difficult Cases
Belonogova, Elena V.; Prokopyeva, Natalya G.; Белоногова, Е.В.; Прокопьева, Н.Г. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2020-02)The article presents the experience of the Territorial Reconciliation Service of the Kemerovo Region in the development and testing of algorithms for mediation resolution of complex school and family situations of minors ... -
Strategic Upgrade of the Master’s Programme “Mediation in Education” in Digital Transformation Context
Smolyaninova, Olga G.; Egle, Evgeny S.; Ivanov, Nikita A.; Смолянинова, О. Г.; Эгле, Е. С.; Иванов, Н. А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2020-09)The “conflict-generating capacity” of the modern world causes the need for trained mediators specializing in the productive negotiation technology and conflict management in both real and virtual domains of social relations. ... -
Experience in Implementing a Practice-Oriented Programme for Retraining Mediators for Education and the Social Sphere
Korshunova, Vera V.; Birkun, Elena A.; Коршунова, В. В.; Биркун, Е. А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2020-09)The relevance of the present study is confirmed by an order for retraining specialists for education and the social sphere who can act as mediators and form a culture of peaceful conflict resolution in a multicultural ... -
Professional and Ethical Standards in the Activity of a Mediator: Problems of Implementation and Control
Arkhipkina, Anastasiya S.; Архипкина, А. С. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2020-09)The article examines the professional and ethical standards of a mediator in Russia. Using methods of the formal legal analysis and the comparative legal method, the author reveals the requirements of the professional ...