Показать сокращенную информацию

Smolyaninova, Olga G.en
Ivanov, Nikita A.en
Podusova, Natalia S.en
Смолянинова, О. Г.ru_RU
Иванов, Н. А.ru_RU
Подусова, Н. С.ru_RU
2021-10-01T04:41:08Z
2021-10-01T04:41:08Z
2021-09
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/144198
The article examines the problem of humanitarization of educational activities at the university by means of using mediation for conflict resolution, and the creation of a psychologically comfortable educational environment, ensuring social and emotional security of the individual. The purpose of the study is to identify and substantiate humanitarian potential of mediation as a psychological and pedagogical phenomenon that initiates cooperation of the actors of the educational process to prevent and resolve conflicts in training and professional activity. Such cooperation and interiorization of culture of mediation contribute to the students’ personal and professional development. The authors analyze and identify the essential characteristic features of interrelationship of mediation and humanitarization as an integrative phenomenon contributing to the development of university cultural and educational environment. The research outcomes lay the ground for developing a model and describing organizational and pedagogical conditions for humanitarization of the university activity by means of mediation. This article presents a survey analysis carried out among students and teachers of Siberian Federal University. The purpose of the survey is to study the state and identify the prospects of humanitarization, implement the institution of mediation at the university, assess students’ and teachers’ interest in humanitarization and mediation, and the opportunities of their integrationen
Представлена проблема гуманитаризации учебно-воспитательной деятельности в университете средствами медиации для урегулирования конфликтов и формирования психологически комфортной образовательной среды, обеспечения социальной и эмоциональной безопасности личности. Цель работы – выявление и обоснование гуманитарного потенциала медиации как психолого-педагогического феномена, инициирующего сотрудничество субъектов образовательного процесса по предупреждению и разрешению конфликтов в обучении и профессиональной деятельности, способствующего личностно-профессиональному развитию студентов за счет интериоризации медиативной культуры. Выделены и проанализированы сущностные характеристики медиации как интегративного элемента культурно-образовательной среды. По материалам исследования разработаны модель и организационно-педагогические условия гуманитаризации деятельности университета средствами медиации. Представлены результаты опроса студентов и преподавателей Сибирского федерального университета о возможностях и перспективах развития гуманитаристики и института медиации в вузе, показана оценка интереса студентов и преподавателей к аспектам гуманитаризации и медиации и возможности их интеграцииru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
humanitarization in higher educationen
humanizationen
conflict-related natureen
mediationen
culture of mediationen
cultural approachen
multiculturalismen
toleranceen
empathyen
intercultural communicationen
psychological safetyen
гуманитаризация в вузеru_RU
гуманизацияru_RU
конфликтогенностьru_RU
медиацияru_RU
медиативная культураru_RU
культурологический подходru_RU
поликультурностьru_RU
толерантностьru_RU
эмпатияru_RU
межкультурная коммуникацияru_RU
психологическая безопасностьru_RU
Humanitarization of University Training by Means of Mediation: Problem Statementen
Гуманитаризация учебно-воспитательной деятельности в вузе средствами медиации: к постановке проблемыru_RU
Journal Articleen
Smolyaninova, Olga G.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation; smololga@mail.ru; ORCID: 0000-0002-5597-6348en
Ivanov, Nikita A.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation; ORCID: 0000-0003-3581-3725en
Podusova, Natalia S.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federationen
Смолянинова, О. Г.: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярскru_RU
Иванов, Н. А.: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярскru_RU
Подусова, Н. С.: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярскru_RU
1308–1321ru_RU
10.17516/1997-1370-0821
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2021 14 (9)en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию