The National and the International in Three Works of Contemporary Chinese Artists
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/135371Автор:
Sitnikova, Aleksandra A.
Ситникова, А.А.
Дата:
2020-06Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2020 13 (6)Аннотация:
The article formulates and analyses a hypothesis, according to which, thanks
to modern postmodern art, a single international visual language was formed in the late
20th – early 21st centuries, and previously mysterious and incomprehensible foundations
of national culture became accessible and open at the international level. This concept is
considered on the basis of the international popularization of Chinese art, as the Chinese
national culture and art remained mysterious for Western audiences for many centuries.
The mechanisms of popularizing national culture are disclosed in the article based on an
analysis of three works created by famous contemporary Chinese artists – Odyssey by
Cai Guoqiang, Coloured Vases by Ai Weiwei and Last Supper by Zeng Fanzhi В статье сформулирована и рассмотрена гипотеза, согласно которой
благодаря современному постмодернистскому искусству в конце XX – начале XXI
века был сформирован единый интернациональный визуальный язык, а ранее
загадочные и непонятные основы национальной культуры стали доступными и
открытыми на международном уровне. Настоящая концепция рассматривается на
основе международной популяризации китайского искусства, так как китайская
национальная культура и искусство в течение многих веков оставались загадочными
для западных зрителей. Механизмы популяризации национальной культуры
раскрыты в статье на основе анализа трех произведений знаменитых современных
китайских художников – «Одиссея» Цай Гоцяна, «Цветные вазы» Ай Вэйвэя и
«Тайная вечеря» Цзэн Фаньчжи
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Искусство оформления массовых советских праздников (1918–1923 гг.)
Колесник, М. А.; Лещинская, Н. М.; Омелик, А. А.; Ермаков, Е. К.; Kolesnik, Maria A.; Leshchinskaia, Natalia M.; Omelik, Anna A.; Ermakov, Tikhon K. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2023-11)Становление молодого советского государства требовало активных действий, направленных на утверждение новой системы ценностей. Велась активная пропагандистская деятельность, и одной из форм её реализации было проведение массовых ... -
Творчество красноярского художника Василия Слонова
Ситникова, А. А.; Жигаева, А. А.; Федорова, А. А.; Санг, Мао; Sitnikova, Alexandra A.; Zhigaeva, Anastasia A.; Fedorova, Anna A.; Sang, Mao (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2022-06)Статья представляет собой научное искусствоведческое исследование творчества красноярского художника Василия Слонова, чьи произведения демонстрировались на выставке «Соединенные штаты Сибири», где возник термин «сибирский ... -
Contemporary Art in the Regions of Russia: Global Trends and Local Projects
Galkin, Dmitrii V.; Kuklina, Anastasiia Iu.; Галкин, Д.В.; Куклина, А.Ю. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2016-10)The authors deal with the problem of the development of contemporary art in the regions of Russia in the context of global projects and institutions, establishing ‘the rules of the game’ in the field of contemporary culture. ... -
Art groups in Russia After 1917
Pokrovskaya, Natalya V.; Покровская, Н.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-09)The main purpose of the present article is to study the art groups existing in Russia after 1917, included into the stream of world artistic culture. The present work presents the analysis of Russian Soviet pieces of art ... -
Against Glamour Technology: Liberation of the Outlook for Contemporary Siberian Art
Galkin, Dmitry V.; Галкин, Д.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-03)The article is devoted to the problematics which in the cultural researches is associated with visual anthropology and esthetic theory of the contemporary art. Through the example of the contemporary Siberian artists’ ...