Education in Information Society: a Trend to Virtualization
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/16874Автор:
Borisenko, Irina G.
Борисенко, И.Г.
Дата:
2015-06Аннотация:
This article analyzes the trends resulting from the processes of informatization, their ambiguity in
the course of transition to the information society. The author emphasizes that informatization of
education leads to radical changes in the education system. These changes are accompanied by
changes in traditional methods of getting knowledge at the university. The article, in particular, shows
that ambivalent trends, characterizing the processes of informatization in the educational system,
often lead to virtualization of social relations.
To understand the nature of the educational virtualization process in a global world it is vital to take
into account that the educational system is defined as a set of factors determining a personality’s
learning and development, socio-cultural and economic conditions of the society that effect education,
character of information and interpersonal relations, and interaction with social environment. The
dependence of interpersonal relations and interaction of education with the social environment is
obvious. It means that in any case factors and conditions, determining a personality’s learning and
development, are not only introduced from the socio-economic environment which is external in relation
to education, but are also the product of information-and-educational interaction, interpersonal
relations of the subjects of education.
Virtualization of modern educational processes is largely connected with the fact that the informational
nature of the education system creates preconditions for universalization of tools and resources of
interdisciplinary links. Various humanitarian and natural-science subjects integrate through the
global educational environment. This implies a search for the sources of interdisciplinary links and
means of their implementation, using authors’ tools, methods and forms. This process is aimed at the
formation of the students’ systematic scientific thinking, ecological and information culture, creative
activity and high morals. These qualities result in successful adaptation, life and work in the global
information society.
Virtualization of educational space changes the teacher’s role. However, it does not deny the importance
of the traditional subject-object relations in the educational process.
In this respect smart technologies play a special role. Despite a trend towards virtualization,
modern educational space is based not only on the latest information technologies, but also on the
use of traditional authors’ educational techniques. Due to a proper combination of traditional and
information approaches the educational process remains effective Статья посвящена анализу тенденций, которые являются следствием процессов
информатизации, их неоднозначности при переходе к информационному обществу. Авторы
подчеркивают, что информатизация образования влечет за собой радикальные изменения в
системе образования, сопровождаются изменением традиционных методов учебного познания
в вузе. В статье, в частности, показано, что амбивалентные тенденции, характеризующие
процессы информатизации в образовательной системе, часто приводят к виртуализации
социальных связей.
Для понимания сущности процесса виртуализации образования в глобальном мире важно
учитывать, что образовательная система определяется как совокупность факторов,
определяющих обучение и развитие личности, социокультурные и экономические условия
общества, влияющие на образование, характер информационных и межличностных
отношений, взаимодействия с социальной средой. Поскольку зависимость межличностных
отношений и взаимодействия образования с социальной средой очевидна, то есть в любом
случае факторы и условия, определяющие обучение и развитие личности, не только привносятся
из внешней по отношению к образованию социально-экономической среды, но и создаются
самим образовательным процессом, являются продуктом информационно-образовательного
взаимодействия, межличностных отношений субъектов образования.Виртуализация образовательных процессов современности во многом связана с тем
фактом, что информационный характер системы образования создает предпосылки для
универсализации средств и ресурсов межпредметных связей. Через общую образовательную
среду различные гуманитарные и естественнонаучные предметы интегрируются, что
предполагает поиск источников межпредметных связей и средств их реализации, используя
авторские средства, методы и формы. Целью этого процесса является формирование у
студентов системного научного мышления, экологической и информационной культуры,
творческой активности и высокой нравственности – качеств, которые позволят им успешно
адаптироваться, жить и работать в глобальном информационном обществе.
Виртуализация образовательного пространства видоизменяет роль преподавателя, однако
не отрицает значимости традиционных субъект-объектных отношений в образовательном
процессе.
Особую роль в этом плане, согласно статье, играют смарт-технологии. Несмотря на
тенденцию к виртуализации, современное образовательное пространство базируется не
только на новейших информационных технологиях, но и на использовании традиционных
авторских образовательных методик. Благодаря умелому сочетанию традиционных и
информационных подходов образовательный процесс сохраняет свою эффективность
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Information and Education Systems in the Context of Digitalization of Education
Karakozov, Sergey D.; Ryzhova, Natalia I.; Каракозов, С. Д.; Рыжова, Н. И. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2019-09)The article describes the changes in the modern socio-economic environment, which affect the digitalization of society, including the socio-educational sphere. On the basis of the authors’ proposals for the development ... -
Communication Potential of Information Technologies in Global Educational Space
Burmaga, Svetlana V.; Бурмага, С.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2015-06)The article analyzes new communication opportunities, arising in the system of education with the use of modern information technologies. Basing on socio-philosophical analysis, the author proves that obvious advantages ... -
Digital Educational Environment, Health Protecting Aspects
Mukhametzyanov, Iskandar Sh.; Мухаметзянов, И. Ш. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2019-09)The priority project “Modern digital educational environment in the Russian Federation” focuses on widespread introduction of modern ICT into the educational system. At the same time, there is a notable imbalance between ... -
Educational Smart Technologies in the Educational Process
Borisenko, Irina G.; Volodina, Daria N.; Борисенко, И.Г.; Володина, Д.Н. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2015-03)The article considers innovative technologies in the educational process which are based on the competence approach in teaching engineering graphics. The authors argue that the use of modern information technologies, ... -
Development of Bachelor`S Physical Culture Competences
Manzheley, Irina V.; Cherniakova, Svetlana N.; Манжелей, И.В.; Чернякова, С.Н. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-07)The subject of the research is to find ways for improving physical education of students in accordance with the current challenges based on the competence-building approach. The purpose of the paper is to develop a structure ...