Innovations as Synergetic Effect in Socio-Pedagogical System of Distance Education
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10248Author:
Tolstova, Olga S.
Толстова, О.С.
Date:
2014-03Abstract:
The purpose of this article is to study distance education through the innovations in its interaction
and interrelation with such innovative processes, as modernization, integration and humanization,
taking place in education. A synergetic approach is a leading methodological approach in our
research. This article also considers socio-pedagogical approach which allowed the author to define
the interrelations of integration, modernization and humanization and to reveal their influence not
only on the internal components (elements) of distance education as a holistic system, but also to
define the possibilities of distance education in the implementation of innovative processes. As a
result the study showed that «innovation» is a priority idea, on the basis of which the integration
processes, education modernization and a humanistic approach to education are functioning and
are being combined in the educational space. Innovations come out as display of the synergetic effect
in the socio-pedagogical system of distance education. Distance education founded on the modern
information and communications technologies application in the educational institutions ensures the
cohesion of the educational system to the demands of the XXI century and will permit to raise the
quality of education and reach the correspondence of education to the perspective requirements of
personality, society and state development Цель статьи состоит в изучении дистанционного обучения сквозь призму инноваций в его
взаимодействии и взаимосвязи с такими инновационными процессами, как модернизация,
интеграция и гуманизация, имеющими место в образовании. Ведущим методологическим
подходом в исследовании является синергетический подход. В работе также используется
социально-педагогический подход, который позволил определить взаимосвязи модернизации,
интеграции, гуманизации и выявить их влияние не только на внутренние составляющие
(элементы) дистанционного обучения как целостной системы, но и определить возможности
дистанционного обучения в реализации инновационных процессов. Проведенное исследование
показало, что инновация является приоритетной идеей, на основе которой функционируют
и объединяются в образовательном пространстве интеграционные процессы, модернизация
образования и гуманистический подход к обучению. Исследование доказывает, что
дистанционное обучение, основанное на использовании современных информационно-
коммуникационных технологий в образовательных учреждениях, обеспечит соответствие
системы образования требованиям ХХI века, позволит повысить качество образования и
достичь соответствия образования перспективным потребностям развития личности,
общества и государства