Change of Fundamental Metaphors of Worldviews in Sociology
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/9910Author:
Otreshko, Natalia B.
Отрешко, Н.Б.
Date:
2013-08Abstract:
The article studies main metaphors which contained in scientific patterns of the world of modern sociology. The author maintains that there is the change of main metaphors in the modern sociological theory from the metaphor of social system to metaphors of social network and rhizome .The sociologists who used the metaphor of the system have realized that all of the social processes not random, interlinked. Researches who used the metaphor of the system have described the context of social processes. The metaphor of the network allows to see the permeability of the boundaries of social groups and communities in the modern world. The metaphor of the rhizome is least developed, most philosophical metaphor. It contains the idea of removing boundaries between inside and outside in the analysis of mutual interference individual and mass consciousness. В статье изучаются базовые метафоры в научных картинах мира современной социологии. Автор утверждает, что в социологии происходит смена базовых метафор от метафоры системы к метафорам сети и ризомы Это является отражением перехода от классической научной картины мира к современной. Метафора системы позволяет социологам понять, что все процессы, происходящие в социальной реальности, не случайны, взаимосвязаны и требуют описания контекста происходящего. Метафора сети позволяет увидеть проницаемость границ социальных групп и сообществ в современном мире и во многом ставит под вопрос идею закрытости культур и цивилизаций друг от друга. Метафора ризомы наименее разработанная, скорее философски-художественная, чем научная метафора. Ее познавательная возможность заложена прежде всего в идее снятия границ между внутренним и внешним при анализе как индивидуального, так и массового сознания.
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Transformation of Corporal Communication between Pilot and Machine in Russian Literature of the Early 20th Century
Zagidulina, Tatiana A.; Загидулина, Т.А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2016-05)The research is devoted to the problem of transformation in corporal communication between pilot and machine in Russian literature of the 1910-20s. The purpose of this research is to compare conceptual anthropomorphous ... -
Языковая темпоральность как метафора культуры
Ртищева, О. В.; Rtischeva, Oksana V. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2021-06)Рассматриваются вопросы определения языковой темпоральности сквозь призму содержания связи языка и мышления в концептуализации мира в отношении к представлениям о времени, складывающимся в культуре. Отмечается роль ... -
Rumors: a Traditional Motif and Image in the Fictional Worldview
Osetrova, Elena V.; Осетрова, Е.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2016-03)One of the traditional images of the Russian linguistic worldview is reconstructed in the article. Based on the material of historical-detective novels about Erast Fandorin by B. Akunin and by the means of semantic ... -
Comparative Analysis of the Coronavirus Metaphorical Projections in the Chinese and Russian Mass Media
Kalinin, Oleg I.; Romanov, Alexander S.; Калинин, О. И.; Романов, А. С. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2021-10)This research focuses on a comparative analysis of the coronavirus metaphorical image in the Chinese and Russian mass media. The discursive theory of metaphor serves as a theoretical basis for our study. Within the framework ... -
Initial Film Rhetoric: Catastrophe Measurement and Visual Estimation
Liusyi, Alexander P.; Люсый, А.П. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2016-05)The Crimean text originated as the South Pole of the Petersburg text. In the process of its genesis Semyon Bobrov’s cumbersome poetics was absorbed by Alexander Pushkin’s poetic ease. As for literary “film poetics”, it ...