Transformation of Corporal Communication between Pilot and Machine in Russian Literature of the Early 20th Century
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/20256Автор:
Zagidulina, Tatiana A.
Загидулина, Т.А.
Дата:
2016-05Аннотация:
The research is devoted to the problem of transformation in corporal communication between pilot and
machine in Russian literature of the 1910-20s. The purpose of this research is to compare conceptual
anthropomorphous and technical metaphors of classical and non-classical poetics. This analysis is
based on the texts written in the 1910-1920-s and devoted to aviation; the theme selection is explained
by the high distinctiveness of the text in the context of the chosen period. The author researches the
development of two myths: the future-oriented, futuristic myth, where the human merges with the
machine and assimilates with the mechanism; and the past-oriented myth where the assimilation of the
machine to a living creature comes to the fore. The second myth is relevant for classic literature (A. Blok,
A. Kuprin, L. Andreev and others). This myth perfectly fits the pre-Soviet, Christian worldview, where
soul is more important than mind and Christian images of the space structure (sacred top – sublunar
bottom). The futuristic myth created by V. Mayakovsky, V. Khodasevich, V. Kamensky and others, is
aimed at desacralization of heaven, highlighting the idea of merge of human and machine and even the
idea of replacing human with the machine.
Therefore, one may speak of two mythologies as two different worldviews, which appear in literature
and culture in such an important and crucial period for Russian culture as the 1910-1920-s Исследование посвящено проблеме трансформации телесных взаимосвязей авиатора
и машины в русской литературе 10–20-х годов ХХ века. Цель данного исследования –
сопоставление концептуальных зооморфных, антропоморфных и технических метафор
классической и неклассической поэтики. Для анализа взяты тексты 10–20-х годов ХХ века
авиационной тематики, выбор текстов обусловлен их репрезентативностью в контексте
представленного периода. Автор работы обращает внимание на формирование двух мифов:
мифа футуристического, направленного в будущее, где актуализируется слияние человека
с машиной, а также уподобление человека механизму, и мифа, направленного в прошлое,
где на первый план выходит уподобление машины живому существу. Миф, направленный в
прошлое, релевантен для текстов классической поэтики (А. Блок, А. Куприн, Л. Андреев и др.).
Он полностью вписывается в досоветскую христианскую картину мира с приматом духа над
разумом, а также с христианскими представлениями о структуре пространства (сакральный
верх – профанный низ). Миф футуристический, разработанный В. Маяковским, В. Ходасевичем,
В. Каменским и др., стремится к десакрализации пространства неба, выводя на первый план
идею слияния человека с машиной и даже идею замещения человека машиной.
Таким образом, можно говорить о двух мифологиях как о двух картинах мира, проявляющихся
в литературе и культуре в такой принципиально важный, переломный для русской культуры
момент, как первые два десятилетия ХХ века