The Transition of an Artistic Image from Material to Index Status: a Pictorial Portrait of Artistic Work
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/803Author:
Bezgodova, Julia S.
Ю. С. Безгодова
Date:
2008-09Abstract:
art, there is a unique possibility of seeing the “miracle” of transition from the chaos of lines and spots of paints to something illusive and trustworthy. That transition hasn’t yet been considered in research since it’s difficult to explain when and how this “miracle” happens and how a painted line “suddenly” turns into the curl of a young lady and a painted spot “suddenly” becomes the kind smile of an old man. One of the auxiliary concepts that reveals the specificity of formation of the artistic image is “transition”.
This allows qualitative changes to be observed at every stage in the space of communication between
a spectator and a piece of art. This paper analyzes this transitional space. The pictorial portrait “Girl With Peaches” painted by Valentin Alexandrovich Serov in 1887 was chosen as the research subject.
The methodological basis is the conceptual propositions of contemporary art theory which examines new ways of understanding the process of communication between a spectator and a work of art. В процессе построения художественного образа между зрителем и живописным произведением искусства открывается уникальная возможность увидеть как происходит «чудо» перехода из хаоса живописных линий и пятен в нечто иллюзорное и достоверное. Этот переход в исследовательской практике не изучен, так как трудно объяснить в какой момент и каким образом происходит это «чудо», как «вдруг» живописная линия превращается в локон прически юной дамы, а красочное пятно «неожиданно» становится доброй улыбкой старца. Одним из вспомогательных понятий, раскрывающих специфику становления художественного образа, является понятие «переход». Оно позволяет поэтапно проследить качественные изменения, происходящие со зрителем и с произведением в пространстве общения. Анализу сферы перехода и посвящено данное исследование. В качестве объекта выбрано живописное портретное произведение Валентина Александровича Серова «Девочка с персиками» (1881г.).
В качестве методологической основы для исследования послужили концептуальные положения современной теории изобразительного искусства, позволяющие выявить новые пути к пониманию игрового процесса-общения зрителя с произведением искусства.
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Формирование общероссийской национальной идентичности в процессе развития художественного образа. Анализ живописного произведения Василия Ивановича Сурикова «Боярыня Морозова»
Кистова, А.В.; Kistova, Anastasia V.; Кушнарева, А.В.; Kushnareva, Alexandra V. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2011-12)As a complicated and a multilevel phenomenon, national identity can be regarded both in the aspect of an individuals labelling him or herself as a part of some certain community or in the aspect of a formed concept of this ... -
ALLEGORY AND SYMBOLICS IN THE ARTWORKS OF LEONARDO DA VINCI.
Ямалетдинов, Сергей Федорович; Мусат, Раиса Павловна (2018-10)The study is aimed at revealing the deep meanings inherent in the artwork "Adoration of the Magi" by Leonardo da Vinci with the help of the system of the artistic universalism. The main methods used are comparative-historical, ... -
Art groups in Russia After 1917
Pokrovskaya, Natalya V.; Покровская, Н.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-09)The main purpose of the present article is to study the art groups existing in Russia after 1917, included into the stream of world artistic culture. The present work presents the analysis of Russian Soviet pieces of art ... -
From Cultural History of Eastern Trans-Baikal Region: Musical Culture of Chita Within a Context of Artistic Culture of the City (pre-October Period)
Belonosova, Irina V.; Белоносова, И.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-03)The paper studies the process of formation of the cultural environment of the city of Chita – one of the centers of Eastern Trans-Baikal in the pre-October period. The paper features socio-cultural panorama of Chita and ... -
The Truth of the Literary Past: (on the Issue of the Narrative Peculiarity in A. Solzhenitsyn’s Epic ‘The Red Wheel’)
Sidor, Monika; Сидор, Моника (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2015-06)The present article tackles the artistic method used by Solzhenitsyn in his work “The Red Wheel”. The starting point for consideration is the writer’s statement that this work of art is not an ordinary historical novel ...