Art groups in Russia After 1917
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/13360Author:
Pokrovskaya, Natalya V.
Покровская, Н.В.
Date:
2014-09Abstract:
The main purpose of the present article is to study the art groups existing in Russia after 1917,
included into the stream of world artistic culture. The present work presents the analysis of
Russian Soviet pieces of art made in XX century, an overview of general culture and art issues
together with the issues of phylosophy, aesthetics, literature, history of art, binding them to common
artistic practice. The main body of the article is a comparative analysis of such groups of artists
as “OBMOHU”, “Unovis”, “Segodnya”, “Detgiz”, “MHK”, “INHUK”, “Zorved”, “ASNOVA”,
“OSA”, “Makovets”, “AHRR”, “4 iskusstva”, “OST”, “Krug Khudozhnikov”, “NOZH”, “MAI”
carried out with historical and survey methods of research. The article introduces their main
participants, leaders, postulates, ideas, theoretical platforms, times and places of their major
exhibitions. In general, the research reproduces one edge of a very short, but intensive and lively
period of the country’s life. Its high professionalism still remains the measure and criterion for
assessing modern pieces of art. This article addresses to students of art institutes majoring in
academic and applied specialities Основная цель данной статьи – рассмотреть художественные группировки России после 1917
года, включенные в единый поток мировой художественной культуры. Работа включает анализ
художественных произведений русского советского искусства XX века, общий обзор культуры
и искусства в целом без разграничения вопросов философии, эстетики, литературы, истории
искусства, но во взаимосвязи с художественной практикой. В основной части статьи при
помощи сравнительного анализа, исторического, обзорного метода подробно изучены такие
объединения художников, как «ОБМОХУ», «Уновис», «Сегодня», «Детгиз», «МХК», «ИНХУК»,
«Зорвед», «АСНОВА», «ОСА», «Маковец», «АХРР», «4 искусства», «ОСТ», «Круг художников»,
«НОЖ», «МАИ». Даны их основные участники, председатели, постулаты, идеи, теоретические
платформы, а также названия и места проведения основных художественных выставок. В
своей совокупности исследование воссоздает одну из граней художественной жизни страны на
коротком, но очень насыщенном и бурном отрезке времени, которая оказала стимулирующее
значение на отечественное искусство. Его высокий профессионализм остается мерой и
критерием художественных произведений. Данная статья предназначена для студентов
художественного вуза академических и прикладных специальностей
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
“…People Would Seek for Light and Find Joy in Art”: the First World War and Revolution in the Krasnoyarsk Art Life
Moskaljuk, Marina V.; Stroy, Lilia R.; Москалюк, М. В.; Строй, Л. Р. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2019-06)The article is devoted to the art processes that took place in Siberia, Krasnoyarsk, during 1914–1920. The main methodology of scientific study on the creative component of the city during the First World War and Revolution ... -
Development of the Students’ Cultural Identity in the Course of Exhibition Activities of the University Art Museum
Voroshin, Semyon D.; Ворошин, С.Д. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2017-07)This work deals with the phenomenon of the studentship’s cultural identity and defines the role of the university museum in its generation. The Hall of Arts of the South Ural State University is given as an example of the ... -
Three Gustave Moreau Pictures: Myth, Religion, Creativity
Sertakova, Ekaterina A.; Leshchinskaia, Natalia M.; Kolesnik, Maria A.; Сертакова, Е. А.; Лещинская, Н. М.; Колесник, М. А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2019-07)This article is devoted to the study of paintings by the famous French artist Gustave Moreau called the “last romantic”. Gustave Moreau was one of the main representatives of the symbolism, formally and factually realizing ... -
Three Gustave Moreau Pictures: Myth, Religion, Creativity
Sertakova, Ekaterina A.; Leshchinskaia, Natalia M.; Kolesnik, Maria A. (2019-07)Данная статья посвящена исследованию живописных произведений известного французского художника Гюстава Моро. Его называют «последним романтиком». Гюстав Моро являлся одним из главных представителей художественного направления ... -
The Influence of Creative Societies on the Formation of Art Education in Krasnoyarsk of the Late 19th – Early 20th Centuries
Stroy, Liliia R.; Tsareva, Evgeniia S.; Строй, Л.Р.; Царева, Е.С. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2020-06)The article considers the processes that took place in the Siberian city of Krasnoyarsk in the late 19th – early 20th centuries and were connected with the creation of cultural and educational societies. The principles ...