Khakassia Symphony Orchestra in the Context of Musical Culture Development in the Republic
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/33657Author:
Preisman, Emil M.
Razdolieva, Marija I.
Прейсман, Э.М.
Раздольева, М.И.
Date:
2017-07Journal Name:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2017 10 (7)Abstract:
The article describes Khakassia symphony orchestra as a phenomenon caused by the republic industrial development that has stimulated the rise of the artistic culture. It regards economic and social background, organizational mechanisms of the orchestra staff formation. The analysis of creative documents (brochures, posters, newspaper articles) and decisions of administrative authorities, interviews with the orchestra veterans and some of its audience, comparison of the orchestra performances in different periods have revealed the ways of the orchestra development, its creative members, instrumental structure, characteristics of the repertoire, peculiar features of the performances, and the perspectives of further development. The orchestra is an organic element of the artistic culture of Khakassia, a factor of intensification of musical life in Abakan, a means of education of the population of the south of the Krasnoyarsk Krai, a creative laboratory piloting the Khakass composers’ works. The orchestra activity is supported by the republic authorities, this being the key to broadening its creative prospects В статье рассматривается симфонический оркестр Хакасии как явление, обусловленное про-
мышленным развитием республики, стимулировавшим подъем художественной культуры.
Осмысливаются экономические и социальные предпосылки, организационные механизмы худо-
жественного становления коллектива. На основании анализа творческих документов (букле-
тов, афиш, газетных публикаций) и решений административных органов, бесед с ветеранами
оркестра и некоторыми его слушателями, сравнения результатов деятельности коллектива
в разные периоды выявлены пути развития оркестра, его творческий контингент, инструмен-
тальная структура, особенности репертуара и характерные черты концертирования, а так-
же перспективы деятельности. Оркестр предстает органичным слагаемым художествен-
ной культуры Хакасии, фактором интенсификации музыкальной жизни Абакана, средством
художественного просветительства населения юга Красноярского края, творческой лабора-
торией, апробирующей произведения хакасских композиторов. Деятельность коллектива под-
держана руководителями республики, и в этом залог расширения его творческих перспектив
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
The Musical Symbol of Russia’s Fate in Sergey Rachmaninoff’s Music
Lozinskaya, Vera P.; Лозинская, В.П. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2016-08)The turn of the 19th-20th centuries in Russian history is characterized by outstanding achievements, discoveries, economic modernization, strong personalities and talents, on the one hand, and on the other, by social ... -
Demonic and Infernal Images in Franz Liszt’s Instrumental Compositions: Prosodic Aspect
Polezhaeva, Julia Е.; Полежаева, Ю.Е. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2014-03)The article views the outstanding Hungarian composer-romanticist’s creative work from the positions of the image-bearing system of the art of the Romantic era, its specificity and means of embodiment. The material for ... -
Genre Code of the Parable in the Instrumental Music of D. Shostakovich
Naiko, Natalia M.; Найко, Н.М. (2014-01)The paper shows the effect of genre features of the parable in instrumental works by Shostakovich. Parable poetics meets the desire of the composer to the philosophical understanding of life. Signs of the parable narrative ... -
“The Problem of the Finale” in Symphony No. 10 by D. Shostakovich Through the Prism of Composer’s Work with Genre Material
Naiko, Natalia M.; Найко, Н.М. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2017-08)Having analyzed the score of the final allegro of Symphony No. 10 by D. Shostakovich, the author reveals many thematic elements with which the composer worked. Different genre motifs, rhythmic and accompaniment formulas ... -
Элементы программности в инструментальных сочинениях позднего периода Олега Меремкулова (на примере Концерта-симфонии для виолончели, фортепиано и оркестра)
Найко, Н. М.; Naiko, Natalia M. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2022-01)В статье раскрываются некоторые черты творческого облика крупнейшего красноярского композитора О. Меремкулова и особенности его поздних сочинений. Для постижения художественных устремлений и своеобразия творчества О. ...