Demonic and Infernal Images in Franz Liszt’s Instrumental Compositions: Prosodic Aspect
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10261Author:
Polezhaeva, Julia Е.
Полежаева, Ю.Е.
Date:
2014-03Abstract:
The article views the outstanding Hungarian composer-romanticist’s creative work from the
positions of the image-bearing system of the art of the Romantic era, its specificity and means of
embodiment. The material for research embraces piano and orchestra compositions: five “Mephisto
Waltzes”, “Mephisto Polka”, “The Piano Sonata in B minor”, fantasia quasi sonata “Apres une lecture
du Dante” (“After a Reading of Dante”), the “Faust symphony”, the “Dante symphony” that depict
various manifestations of evil. These compositions are studied in image-and-prosodic plane. The main
method of research is the prosodic analysis approaching the minor integral analysis. Singling out and
description of prosodic “nucleus” as a stable complex of expressive means that serve to re-create the
images mentioned have become the result of the research. This complex is characterized by certain
features (tone, register, articulatory, melodic, rhythmic, tonality-and-harmonic and genre ones) as
well as by regularities of a theme formation and development. Conclusion presents the attempt to view
the phenomena under research from the point of Christian teaching В статье с позиций образной системы искусства эпохи романтизма, её специфики и средств
воплощения освещается творчество выдающегося венгерского композитора-романтика.
Материалом для изучения послужили фортепианные и оркестровые произведения: пять
«Мефисто-вальсов», «Мефисто-полька», Соната си минор, фантазия-соната «По прочтении
Данте», «Фауст-симфония» и «Данте-симфония», запечатлевшие различные проявления
образов зла. Названные сочинения рассматриваются в образно-интонационном плане. Основной
метод исследования – интонационный анализ, приближающийся к малому целостному
анализу. Результатом работы стало выявление и описание интонационного «ядра» –
устойчивого комплекса выразительных средств, служащих воссозданию указанных образов.
Данный комплекс обладает определёнными характеристиками (тональными, регистровыми,
артикуляционными, мелодическими, ритмическими, ладо-гармоническими и жанровыми), а
также закономерностями тематического образования и развития. В заключение предлагается
попытка осмысления рассматриваемых явлений с точки зрения христианского учения