Creative and Innovative Educational Paradigm and Acmeological Approach to the Development of a Student as a Subject of Professional Activity
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/31517Автор:
Kochetkov, Maksim V.
Chebotareva, Ekaterina M.
Кочетков, М.В.
Чеботарёва, Е.М.
Дата:
2017-02Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2017 10 (2)Аннотация:
The article focuses on the essential characteristics of the creative and innovative paradigm of higher education in the anthropocentricity principle context. The new educational paradigm is also characterised by the principles of self-development of activity subjects, co-creativity of activity subjects on the level of their co-existence, openness, integrity, self-organization. The article considers continuity of the creative and innovative educational paradigm and the current concept of higher education development. In this regard, special attention is paid to the acmeological approach to individual development. This approach is directly related to creative activity and can serve as a methodological basis for competence approach used as additional means for the assessment of specialists trained at universities. Focusing on the intentionally dynamic model of “acme”, the article reveals a set of criteria and indicators for intellectual maturity, recommended for use at all stages of specialist training and their professional activity Обосновываются сущностные характеристики творчески-инновационной парадигмы высшей школы. Принцип антропоцентричности инновационных изменений рассматривается в качестве основной отличительной особенности грядущего высшего образования. Новую образовательную парадигму также характеризуют принципы «саморазвития субъектов деятельности», «сотворчества субъектов деятельности на уровне их со-бытийной общности», «открытости, целостности, самоорганизации». Раскрывается преемственность творчески-инновационной образовательной парадигмы и ныне сложившейся концепции развития высшего профессионального образования. В связи с этим особое внимание уделяется акмеологическому подходу к развитию человека. Данный подход, благодаря своей непосредственной связи с закономерностями творческой деятельности, рассматривается как методологическое основание использования компетентностного подхода при осуществлении пролонгированного сопровождения оценки качества подготовки специалиста (не только на этапе обучения в вузе, но и на стадии профессиональной деятельности). Ориентируясь на интенционально-динамическую модель «акме», раскрывается комплекс критериев и показателей сформированности интеллектуальной зрелости личности, который предлагается использовать и при подготовке будущего специалиста, и в ходе его профессиональной деятельности
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Креативное мышление в рекламной коммуникации: культурологический аспект
Ноздренко, Е.А.; Nozdrenko, Elena A. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2010-08)Современная реклама является феноменом, который в той или иной степени влияет на характер социального, экономического, политического и иного взаимодействия в социуме. Тенденции развития системы рекламной коммуникации ... -
Innovative qualities of today's young students (as exemplified by the Siberian Federal University)
Kistova, A. V.; Pimenova, N. N.; Reznikova, K. V.; Seredkina, N. N.; Zamaraeva, Ju. S. (2015-12)This paper looks into young people’s attitudes to innovation. It goes without saying that being innovative is more than just an adaptation tool in a modern society; it is also a personal characteristic allowing one to be ... -
Modern Managers Training in the Context of Competence Approach
Храмова, Л. Н.; Цахаева, А. А.; Посохова, А. В.; Лавров, Е. А.; Литвишков, В. М.; Вилкова, А. В. (2018-05)Despite the allocation of entrepreneurial competencies in a separate area of emerging professional competencies in the third generation in the Federal State Educational Standards (FSES), which should be mastered by future ... -
Innovative Approach to Teaching Translation and Interpreting
Tareva, Elena G.; Tarev, Boris V.; Тарева, Е.Г.; Тарев, Б.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-02)The article is devoted to the overview of innovations applied to teaching translation and interpreting (T&I). The authors represent both parameters of the innovations and the main trends of modern approaches to teaching T&I -
Инновационный потенциал акмеологического подхода в подготовке педагогических кадров
Шмелева, Е.А.; Shmeleva, Elena A. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2012-09)The article deals with the conditions of the formation of innovative competences of the teachers and students. The full view of the content of innovation in higher education, working conditions and factors of its optimization ...