Кризис профессионального образования в России и пути его преодоления
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/3026Author:
Богданов, Д.А.
Bogdanov, Dmitry A.
Date:
2012-09Abstract:
Main ways of remodeling the contemporary system of professional education in terms of its
effectiveness are considered in the article. In addition, not only a solution to the problem of evaluating
the effectiveness of professional education is suggested but also the analysis of the current situation
and steps taken for raising its efficiency are proposed.
The main reason of a decrease in the effectiveness of professional education is the destruction of
interconnection between the manufacture and education. As a consequence, we are facing a low level
of youngsters employment and a lack of qualified specialists in the companies. Branch-wise, corporate
and applied education might become possible steps to overcome the crisis.
Despite the underlying perspectives of these streamlines, the author needs to point out undeniable
weaknesses of these projects that concern more personal-oriented questions of how a student should
determine whether education is effective, but not a problem of employment or providing a company
with qualified personnel.
The necessity of building a special department based on the institutes of higher education is grounded
on the need to employ graduates, provide companies with specialists, consolidate the efforts of small
and medium-sized enterprises and defining what is meant by self-actualization in terms of personal
and professional point of views - it results in raising the effectiveness of professional education.
The article was prepared with support of the Ministry of Education of the Russian Federation and the
project-grant by the Regional Fund of Science Developing a system model of efficiency indicators of
educational programs for the Bachelor degree. В статье рассматриваются основные направления модернизации современной системы
отечественного профессионального образования (ПО) с точки зрения его эффективности. В
работе представлен вариант определения эффективности профессионального образования,
дан анализ настоящего положения дел, освещены шаги, предпринимаемые для повышения его
эффективности.
Основной причиной снижения эффективности ПО названо разрушение системы взаимосвязи
производства и образования с точки зрения воспроизводства производительных сил.
Следствием этого является низкий уровень трудоустройства современной молодежи,
нехватка квалифицированных специалистов в компаниях. Среди шагов преодоления кризиса
обозначены такие направления развития профессионального образования, как отраслевое,
корпоративное и прикладное образование.
Несмотря на перспективность данных направлений, автор статьи замечает слабости этих
проектов, касающиеся определения эффективности профессионального образования для
человека лично, отсутствие решения проблемы трудоустройства и обеспечения компаний
квалифицированными кадрами.
В конце статьи обсуждается необходимость создания особого института на базе вуза,
занимающегося вопросами трудоустройства и обеспечения производства кадрами,
консолидации сил участников малого и среднего бизнеса и определения позиции самореализации
человека в личностном и профессиональном плане для расширения собственных возможностей
и, тем самым, повышения эффективности профессионального образования.
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
The School in the Socio-Cultural Space of the Modern Village
Lopatina, Anastasya M.; Lukina, Antonida K.; Peterson, Irina R.; А.М. Лопатина; А.К. Лукина (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2008-06)The results of sociological research into the state of education in modern Siberian villages are presented. The essential differences between rural and urban schools are given, and the basic functioning of village schools ... -
Conflicts, Negotiations and Risks in Educational Relationships
Khsan, Boris I.; Fedorenko, Elena Iu.; Хасан, Б.И.; Федоренко, Е.Ю. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-04)The paper discusses problems of conflicts of interests arising in the course of educational process between subjects of education. The subjects of education are represented by parents, members of school community ... -
Civil Education in the Conditions of Globalization
Koltyrin, Antonn U.; А.У. Колтырин (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2009-08-21)In the given article we present a characteristic of the main directions of modern educational policy in its connection with Russian civil society formation. Here, it is shown that the role of civil education on the modern ... -
Complex Evaluation of Efficiency and Quality of Educational Services: Current Approaches
Vcherashnij, Pavel M.; П.М.Вчерашний (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2009)Issues considered in the article are related to the evaluation of efficiency and quality of education at a large-scale level. For this kind of evaluation the author suggests employing a concept of outcome/result-focused ... -
Материалы экспертного семинара «Формирование модели специалиста нового поколения для сферы культуры и искусства»
Копцева, Н.П.; Koptseva, Natalya P. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2011-03)Представлены результаты экспертного семинара по проблеме формирования выпускника нового поколения в сфере культуры и искусства. Модератор семинара - Копцева Н.П. В качестве экспертов на семинаре выступают ведущие специалисты ...