Актуальные задачи современной старшей школы
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/3022Author:
Лученков, А.В.
Luchenkov, Andrey V.
Date:
2012-08Abstract:
The ideas of career-oriented education are being introduced in our country from 2003. This process
is being monitored regarding conditions and opportunities that are provided at school for senior
students education.
This article is an attempt to get the students feedback, their answers to the following questions: Is a
career-oriented school a place for a student where he/she is taught to choose his/her life style?,Do
the students solve the task of self-determination in respect of their future life and career?.
The basis for this research is the research carried out in the frame of the Project of career-oriented
education models approbation in Krasnoyarskiy Krai (2008). 4174 students of grades 9 and 11, who
are residents of cities and villages of Krasnoyarskiy Krai, were involved in it. Questionnaire poll was
chosen as a method of the research. The questionnaire-form included questions of both types: open
and closed. The students were asked to define career-oriented education, single out weak and strong
aspects of it, dwell upon the issue how school might influence the choice of their career (vocational
self-determination), etc.
The research has led to the following conclusions:
1) urban students start solving the tasks of vocational self-determination later than village ones;
2) students of both grades (grade 9 and grade 11) have a very narrow and one-sided idea of careeroriented
education and single out only two results of such education, and namely: vocational selfdetermination
and entering a higher education institution;
3) acuteness of vocational self-determination issue doesnt reduce from grade 9 to grade 11.
It means that discussing senior students education we cant confine ourselves to changes in curricula
only (that is core subjects introduction, choice of the level of mastering subjects (basic, core), elective
courses). The whole environment around a student influences the process of his/her self-determination.
It can both facilitate and impede this process.
Based on the mentioned above the following objectives of career-oriented education implementation
at the present stage have been formulated:
1. Creating the opportunities for the students choice of the level of mastering curricula, courses,
practices, projects and other kinds of senior students activity at every school.
2. Development of the system of pedagogical guidance of the students self-determination process -
providing the circumstances for launch and realization of the students reflection about their educational
way in the context of self-determination in life.
3. Expansion of the borders of a career-oriented schools educational opportunities due to inclusion
of a citys / villages, a regions, a countrys, the worlds resources it its space. С 2003 года у нас в стране оформляются идеи профильного обучения, и параллельно ведется
мониторинг условий и возможностей, которые создаются в школах для образования
старшеклассников.
Данная работа является попыткой получения обратной связи от самих школьников, ответа
на следующие вопросы - является ли для школьника профильная школа местом обучения
выбору жизненного пути, решаются ли школьниками задачи самоопределения относительно
своего жизненного и профессионального будущего?
Основой для работы явилось исследование, проведенное в рамках Проекта апробации моделей
профильного обучения в Красноярском крае (2008г). В исследовании приняли участие 4174
учащихся 9 и 11 классов, проживающих в городах и селах Красноярского края. В качестве
метода исследования использовалось анкетирование. В анкете применялись вопросы
открытого и закрытого типа. Школьникам было предложено ответить на вопросы о том,
что они понимают под профильным обучением, какие сильные и слабые стороны профильного
обучения могут выделить, как школа может влиять на их выбор профессии (профессиональное
самоопределение) и др.
Проведенное исследование позволяет нам сделать следующие выводы:
1) городские школьники, в отличие от сельских, позже приступают к решению задачи
профессионального самоопределения;
2) учащиеся, как девятого, так и одиннадцатого классов, имеют очень узкое и однобокое
представление о профильном обучении - выделяют два результата профильного обучения -
профессиональное самоопределение и поступление в вуз;
3) острота вопроса профессионального самоопределения не спадает от девятого к
одиннадцатому классу.
Это означает, что, говоря об образовании старшеклассников, нельзя ограничиваться только
изменениями в учебных планах - введением профилей, выбором уровня изучения предмета (базовый, профильный), элективных курсов. Вся среда, окружающая школьника, влияет на
процесс его самоопределения - может как способствовать этому процессу, так и затруднять
его.
В связи со сказанным выше мы можем сформулировать задачи реализации профильного
обучения на современном этапе.
1. Создание возможностей в каждой школе для выбора учащимися уровня изучения предметных
программ, курсов, практик, проектов и др. видов деятельности старшеклассников.
2. Построение системы педагогического сопровождения процесса самоопределения учащихся -
создание условий для запуска и осуществления рефлексии старшеклассниками своего
образовательного пути в контексте жизненного самоопределения.
3. Расширение границ образовательных возможностей профильной школы за счет включения
в это пространство ресурсов города/села, региона, страны, мира.
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
PECULIARITIES OF ECONOMIC SOCIALIZATION OF SCHOOL STUDENTS IN RUSSIA AND CHINA
Grass, T.; Petrishchev, V.; Latynina, E. (2018-07)Different countries have started to recognize the importance of economic socialization of youth. The article describes how Russia and China at the state level encourage school students to be economically socialized. The ... -
Musical Life of Krasnoyarsk in the 60-s of the XX Century
Preisman, Emil M.; Прейсман, Э.М. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2016-09)The article discusses the musical life of Krasnoyarsk as the country’s art culture component. Analysis of the activities of the Krasnoyarsk Regional Philharmonic, the Theatre of Musical Comedy, the School of Art, and ... -
Reforms Supported by the Reformers
Kasprzhak, Anatoly G.; Bayburin, Rustam F.; Isaeva, Natalia V.; Каспржак, А.Г.; Байбурин, Р.Ф.; Исаева, Н.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2015-11)The article discusses the results of the study of the management decision-making styles of secondary school principals, which was held in 2014 in eight regions of the Russian Federation (one region of each federal district) ... -
Educative Event as Professional Skills Transfer Method: The Young Reporters’ Programme at the XXIX Winter Universiade 2019
Rutskaya, Kseniya A.; Nazarenko, Elena M.; Kol’k, Oksana A.; Руцкая, К. А.; Назаренко, Е. М.; Кольк, О. А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2021-03)The Young Reporters’ Programme (sports journalism and media school) presented at the XXIX World Winter Universiade 2019 in Krasnoyarsk was «a project within the project». The article describes key conditions and methods ... -
«Отчет о деятельности Императорского Московского технического училища за 1878–1879 академический год» как исторический источник о развитии научно-технического знания в Российской империи в конце XIX века
Середкина, Н. Н.; Копцева, Н. П.; Пименова, Н. Н.; Замараева, Ю. С.; Seredkina, Natalya N.; Koptseva, Natalia P.; Pimenova, Natalya N.; Zamaraeva, Yulia S. (Journal of Siberian Federal University. Сибирский федеральный университет, 2024-08)Статья рассматривает опубликованный «Отчет о деятельности Императорского Московского технического училища за 1878–1879 академический год» как исторический источник о развитии научно-технического знания в России конца ...