Reforms Supported by the Reformers
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/19906Автор:
Kasprzhak, Anatoly G.
Bayburin, Rustam F.
Isaeva, Natalia V.
Каспржак, А.Г.
Байбурин, Р.Ф.
Исаева, Н.В.
Дата:
2015-11Аннотация:
The article discusses the results of the study of the management decision-making styles of secondary
school principals, which was held in 2014 in eight regions of the Russian Federation (one region of
each federal district) basing on the methodology of A. Rowe. The objective of the study was to assess
the Russian principals’ reform potential, which in the present conditions, according to the authors, is
based on the ability to build a partnership with teachers in decision-making and to preserve the ability
to solve problems in a situation of uncertainty, which was so characteristic of the era of change.
Based on the findings of the research on the management decision-making styles, comparison of the
two reforms in the recent history of Russian education was made: the financial reform that includes
certain financial freedom for schools willing to switch to a form of the autonomous institution, and
the substantial reform that offers schools to claim to a lyceum and gymnasium status with wider
opportunities to organize the educational process. The comparison reveals that the substantial reform
has attracted a greater number of principals-reformers than the financial one, which characterizes a
formal and directive side of the latter В настоящей статье обсуждаются результаты исследования стилей принятия
управленческих решений директоров общеобразовательных школ, которое было проведено в
2014 г. в восьми регионах Российской Федерации (по одному региону в каждом федеральном
округе) по методологии А. Роу. Целью исследования было оценить реформаторский потенциал
российских директоров, который, по мнению авторов, в современных условиях опирается
на умение выстроить сотрудничество с педагогами в принятии решений и на сохранение
способности решать задачи в ситуации неопределённости, так свойственной эпохе перемен.
На основании полученных данных о стилях принятия управленческих решений проводится
сравнение двух реформ в новейшей истории российского образования – финансовой,
предполагающей определённые финансовые свободы для школ, готовых перейти в форму
автономного учреждения, и содержательной – предложившей школам претендовать
на статусы лицеев и гимназий с более широкими возможностями организации учебного
процесса. Сравнение выявляет, что содержательная реформа привлекла большее число
директоров-реформаторов, чем финансовая, характеризуя, таким образом, формальность и
директивность введения последней
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Политические реформы в России и улучшение политической системы России в начале XXI века
Prokopovich, Alexey E.; Прокопович, А.Е.; Lyutykh, Oleg Yu.; Лютых, О.Ю. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2013-07)In article historical evolution of the Russian reforms, their sociopolitical maintenance are considered, underlined specificity of the Russian reforming, internal and external factors are defined influencing character of ... -
On the Emerging Polish Diaspora and its Development in Siberia in the First Half of the 19th Century
Shaidurov, Vladimir N.; Шайдуров, В.Н. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2016-10)The Russian and Polish historical sciences focus closely on studying the ways that the Polish diaspora emerged and evolved outside areas where they traditionally resided. Polish communities actively formed as the government ... -
Neo-Cynicism of Peter Sloterdijk: a Revenge of the Enlightenment?
Kudriavtseva, Valentina I.; Кудрявцева, В.И. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-08)In this article it is presented a reflection upon functions of the education in contemporary world in which predominate anti-Enlightenment tendencies. In this respect it is considered the personality of contemporary ... -
Сравнительная правовая политика и ее значение для правовой реформы
Malko, Alexander V.; Малько, А.В.; Salomatin, Alexey Yu.; Саломатин, А.Ю. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2013-07)The authors describe the Comparative Legal Policy as a new discipline devoted to consideration of foreign legal experience from the point of it s reception or non-reception. Public opinion about legal innovations is necessary ... -
Social and Demographic Development of Tuva (Late 20th – early 21st Centuries)
Dorzhu, Zoya Iu.; Доржу, З.Ю. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-11)The present article is based on the comprehensive analysis of census data and published papers comparing historical facts concerning socio-demographic development of one of the youngest regions of the Russian Federation, ...