Показать сокращенную информацию

Лученков, А.В.ru
Luchenkov, Andrey V.en
2012-08-30T04:18:23Z
2012-08-30T04:18:23Z
2012-08en
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/3022
The ideas of career-oriented education are being introduced in our country from 2003. This process is being monitored regarding conditions and opportunities that are provided at school for senior students education. This article is an attempt to get the students feedback, their answers to the following questions: Is a career-oriented school a place for a student where he/she is taught to choose his/her life style?,Do the students solve the task of self-determination in respect of their future life and career?. The basis for this research is the research carried out in the frame of the Project of career-oriented education models approbation in Krasnoyarskiy Krai (2008). 4174 students of grades 9 and 11, who are residents of cities and villages of Krasnoyarskiy Krai, were involved in it. Questionnaire poll was chosen as a method of the research. The questionnaire-form included questions of both types: open and closed. The students were asked to define career-oriented education, single out weak and strong aspects of it, dwell upon the issue how school might influence the choice of their career (vocational self-determination), etc. The research has led to the following conclusions: 1) urban students start solving the tasks of vocational self-determination later than village ones; 2) students of both grades (grade 9 and grade 11) have a very narrow and one-sided idea of careeroriented education and single out only two results of such education, and namely: vocational selfdetermination and entering a higher education institution; 3) acuteness of vocational self-determination issue doesnt reduce from grade 9 to grade 11. It means that discussing senior students education we cant confine ourselves to changes in curricula only (that is core subjects introduction, choice of the level of mastering subjects (basic, core), elective courses). The whole environment around a student influences the process of his/her self-determination. It can both facilitate and impede this process. Based on the mentioned above the following objectives of career-oriented education implementation at the present stage have been formulated: 1. Creating the opportunities for the students choice of the level of mastering curricula, courses, practices, projects and other kinds of senior students activity at every school. 2. Development of the system of pedagogical guidance of the students self-determination process - providing the circumstances for launch and realization of the students reflection about their educational way in the context of self-determination in life. 3. Expansion of the borders of a career-oriented schools educational opportunities due to inclusion of a citys / villages, a regions, a countrys, the worlds resources it its space.en
С 2003 года у нас в стране оформляются идеи профильного обучения, и параллельно ведется мониторинг условий и возможностей, которые создаются в школах для образования старшеклассников. Данная работа является попыткой получения обратной связи от самих школьников, ответа на следующие вопросы - является ли для школьника профильная школа местом обучения выбору жизненного пути, решаются ли школьниками задачи самоопределения относительно своего жизненного и профессионального будущего? Основой для работы явилось исследование, проведенное в рамках Проекта апробации моделей профильного обучения в Красноярском крае (2008г). В исследовании приняли участие 4174 учащихся 9 и 11 классов, проживающих в городах и селах Красноярского края. В качестве метода исследования использовалось анкетирование. В анкете применялись вопросы открытого и закрытого типа. Школьникам было предложено ответить на вопросы о том, что они понимают под профильным обучением, какие сильные и слабые стороны профильного обучения могут выделить, как школа может влиять на их выбор профессии (профессиональное самоопределение) и др. Проведенное исследование позволяет нам сделать следующие выводы: 1) городские школьники, в отличие от сельских, позже приступают к решению задачи профессионального самоопределения; 2) учащиеся, как девятого, так и одиннадцатого классов, имеют очень узкое и однобокое представление о профильном обучении - выделяют два результата профильного обучения - профессиональное самоопределение и поступление в вуз; 3) острота вопроса профессионального самоопределения не спадает от девятого к одиннадцатому классу. Это означает, что, говоря об образовании старшеклассников, нельзя ограничиваться только изменениями в учебных планах - введением профилей, выбором уровня изучения предмета (базовый, профильный), элективных курсов. Вся среда, окружающая школьника, влияет на процесс его самоопределения - может как способствовать этому процессу, так и затруднять его. В связи со сказанным выше мы можем сформулировать задачи реализации профильного обучения на современном этапе. 1. Создание возможностей в каждой школе для выбора учащимися уровня изучения предметных программ, курсов, практик, проектов и др. видов деятельности старшеклассников. 2. Построение системы педагогического сопровождения процесса самоопределения учащихся - создание условий для запуска и осуществления рефлексии старшеклассниками своего образовательного пути в контексте жизненного самоопределения. 3. Расширение границ образовательных возможностей профильной школы за счет включения в это пространство ресурсов города/села, региона, страны, мира.ru
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University.en
2012 5 ( 8 )en
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences.en
senior secondary schoolen
career-oriented schoolen
educational goalsen
a senior student's self-determinationen
career counseling at schoolen
старшая школаru
профильная школаru
цели образованияru
самоопределение старшеклассникаru
профориентационная работа в школеru
Актуальные задачи современной старшей школыru
Urgent Objectives of Modern Senior Secondary Schoolen
Journal Article
Published Journal Article
Лученков, А.В. : Сибирский федеральный университет , Россия 660041, Красноярск, пр. Свободный, 79 , e-mail: aluchenkov@sfu-kras.ruru
Luchenkov, Andrey V. : Siberian Federal University , 79 Svobodny, Krasnoyarsk, 660041 Russia , e-mail: aluchenkov@sfu-kras.ruen
1165-1178en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию