Развитие критического мышления на уроках информатики
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/2356Author:
Арсеньев, К.С.
Arseniev, Kirill S.
Date:
2011-05Abstract:
In modern scientific practice, there is a huge number of terms and concepts related to pupils
informational alertness such as informational literacy, bibliographic culture, multimedia
literacy and others. Professor KemSUCA N.I. Gendina in order to concretize the process of
informational education introduces the term personal information culture, in which the individual
is to be understood as the subject of search and choice of information. Without taking into account the
fact that in the media world the individual becomes an object of manipulation rather than a mediaentity.
The international scientific community proposes the term informational literacy, which includes
the ability to rationally seek, critically evaluate and creatively use information. In our opinion in this
triad the ability to evaluate information critically is the most essential, because it is almost impossible
to manipulate a critically thinking person.
The conclusion is that for an effective way of school IT preparation, as a guarantee of their social safety
in the information society, we need to shift from the study of computer and information technologies to
the development of pupils critical thinking. В современной научной практике существует огромное количество терминов и понятий,
связанных с информационной подготовкой школьников: информационная грамотность,
библиографическая грамотность и др. Профессор Гендина для конкретизации процесса
информационного образования вводит термин «информационная культура личности», в
котором индивид понимается как субъект поиска и выбора информации. Однако не учитывается
тот факт, что в мире масс-медиа индивид становится скорее объектом манипуляции, нежели
медиасубъектом. Международное научное сообщество предлагает термин «информационная
грамотность», который включает в себя способность рационально искать, критически
оценивать и творчески применять информацию. В этой триаде важнейшей, на наш взгляд,
является способность критически оценивать информацию. Вывод заключается в том,
что для эффективной информационной подготовки школьников как гаранта их социальной
защищённости в информационном обществе нам необходимо перейти от изучения работы
с компьютером и современными информационными технологиями к развитию у школьников
критического мышления.
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Информационное поле города
Истомина, С.А.; Istomina, Svetlana A. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2012-05)The present article deals with the interaction issues of different information levels of a town in the evolutional development of the area with its topographical uniqueness and biological niche, anthropogenic effect on ... -
To the Question of the Categorial Status of Concepts Information, Information and Virtual Reality and Development of Basic Representations Scientific and Philosopfical Knowledge
Kuybar, Vladimir I.; Куйбарь, В.И. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-07)In article process of influence of results of knowledge of a phenomenon of a global information-virtual reality on categoriality system of a philosophical science and the answer of philosophy to this influence is exposed ... -
Outstanding Scientist of Our Time: to the 80th Anniversary of Academician A.D. Ursul
Kolin, Konstantin K.; Колин, К.К. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2016-09)The article gives a brief analysis of some important directions of scientific work of doctor of philosophical Sciences, Professor A. D. Ursula. Shown the encyclopedic nature of scientific activities of this outstanding ... -
Выработка правовых средств адаптации к санкционным мерам в сфере ИТ‑сектора
Добробаба, М. Б.; Минбалеев, А. В.; Dobrobaba, Marina B.; Minbaleev, Aleksey V. (Journal of Siberian Federal University. Сибирский федеральный университет, 2024-06)ИТ-сектор является одним из важнейших секторов российской экономики, ядром цифровой экономики. Поддержка инновационного и ускоренного развития ИТ-отрасли позволяет обеспечить информационную безопасность России. В ... -
Лингвокультурологические особенности информационной среды этнокультурных популяций на территории Тувы в конце XX - начале XXI вв.
Сергеева, М.Н.; Sergeeva, Maria N. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2012-04)In this study we will try to describe lingvo-cultural development of cultural and informational environment on the territory of Tuva at the end of XX and the beginning of XXI centuries. In the period of formation of ...