Show simple item record

Арсеньев, К.С.ru
Arseniev, Kirill S.en
2011-05-24T04:35:38Z
2011-05-24T04:35:38Z
2011-05en
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/2356
In modern scientific practice, there is a huge number of terms and concepts related to pupils informational alertness such as informational literacy, bibliographic culture, multimedia literacy and others. Professor KemSUCA N.I. Gendina in order to concretize the process of informational education introduces the term personal information culture, in which the individual is to be understood as the subject of search and choice of information. Without taking into account the fact that in the media world the individual becomes an object of manipulation rather than a mediaentity. The international scientific community proposes the term informational literacy, which includes the ability to rationally seek, critically evaluate and creatively use information. In our opinion in this triad the ability to evaluate information critically is the most essential, because it is almost impossible to manipulate a critically thinking person. The conclusion is that for an effective way of school IT preparation, as a guarantee of their social safety in the information society, we need to shift from the study of computer and information technologies to the development of pupils critical thinking.en
В современной научной практике существует огромное количество терминов и понятий, связанных с информационной подготовкой школьников: информационная грамотность, библиографическая грамотность и др. Профессор Гендина для конкретизации процесса информационного образования вводит термин «информационная культура личности», в котором индивид понимается как субъект поиска и выбора информации. Однако не учитывается тот факт, что в мире масс-медиа индивид становится скорее объектом манипуляции, нежели медиасубъектом. Международное научное сообщество предлагает термин «информационная грамотность», который включает в себя способность рационально искать, критически оценивать и творчески применять информацию. В этой триаде важнейшей, на наш взгляд, является способность критически оценивать информацию. Вывод заключается в том, что для эффективной информационной подготовки школьников как гаранта их социальной защищённости в информационном обществе нам необходимо перейти от изучения работы с компьютером и современными информационными технологиями к развитию у школьников критического мышления.ru
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University.en
2011 4 ( 5 )en
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences.en
critical thinkingen
information ageen
manipulation of consciousnessen
informational literacyen
personal information cultureen
критическое мышлениеru
информационная эпохаru
манипуляция сознаниемru
информационная грамотностьru
информационная культура личностиru
Развитие критического мышления на уроках информатикиru
The Development of Critical Thinking at Computer Science Lessons as the Basis of Information Preparing of Pupils and a Guarantee of Their IT Social Safety in the Information Societyen
Journal Article
Published Journal Article
Арсеньев, К.С. : Сибирский федеральный университет , Россия 660042, Красноярск, пр. Свободный, 79 , e-mail: ar_kirill@mail.ruru
Arseniev, Kirill S. : Siberian Federal University , 79 Svobodny, Krasnoyarsk, 660041 Russia , e-mail: ar_kirill@mail.ruen
696-705en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV