Results of Monitoring the Development of Children’s Tolerance in a Family Club
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/20520Author:
Klimatckaia, Liudmila G.
Romanova, Natalia Iu.
Bektiashkina, Elena D.
Климацкая, Л.Г.
Романова, Н.Ю.
Бектяшкина, Е.Д.
Date:
2016-08Abstract:
Objective: develop tolerance of healthy children to children with disabilities within a family club and evaluate the monitoring results. The authors assume that the results of the research carried out in 2012-2014 on a limited territory (Severo-Yeniseysky District of the Krasnoyarsk Territory (Krai)) demonstrate the general peculiarities of an environment of the children’s development influencing the formation of public opinion and inadequate social attitude of teachers, over-five pre-schoolers, their parents, and, probably, the local residents to children with disabilities.
Research participants: children attending the senior group of the children’s preschool education centre and children with disabilities, attending a family club together with their parents.
Methods: monitoring of children’s tolerance development in a family club is based on the method by Uruntaeva G.A., Afon’kina Iu.A., modified by Bocharova Iu.Iu., Bektiashkina E.D. for tracing certain moral mindset and empathy with the calculation of toleration levels; significance of difference for dependent samples is calculated with Student’s t-test.
Monitoring results: tolerance level has significantly increased (p<0.05, Student’s t-test for linked samples, tex=2.72 and 2.55 correspondingly under tcr= 2.20) in different situations and in summary (p<0.01, tex=6.37, tcr=3.11); the most distinctive result: by the end of the research there were no children with inacceptable level of tolerance left. The family club for healthy children, children with disabilities and their parents is successful in tolerance development and improvement of a multistage system of inclusive education. In the scope of a single social organization this objective would hardly be realistic, as a family club on its own may hardly create a social environment tolerant to children with disabilities. However, on a small territory this task was fulfilled, provided that all resources of the district were involved Цель: сформировать толерантное отношение здоровых детей к детям с ограниченными возможностями здоровья (ОВЗ) в условиях семейного клуба и оценить итоги мониторинга. Предполагалось, что результаты исследования, проведенного в 2012-2014 годах в малой территории (Северо-Енисейский район Красноярского края), отражают особенности организации развивающей среды, способствующей изменению общественного мнения и неадекватных социальных проявлений у педагогов, детей старшего дошкольного возраста и их родителей и, возможно, жителей района к детям с ОВЗ.
Участники исследования: дети старшей группы детского образовательного учреждения и дети с ОВЗ, вместе посещающие семейный клуб со своими родителями.
Методы: мониторинг формирования толерантности у детей в условиях семейного клуба на основе методики Г.А. Урунтаевой, Ю.А. Афонькиной, в модификации Ю.Ю. Бочаровой, Е.Д. Бектяшкиной для отслеживания определенных нравственных установок и эмпатии с расчетом уровней толерантности; достоверность различий для зависимых выборок по t-критерию Стьюдента.
Итоги мониторинга: уровень толерантности значимо возрос (p<0,05, t-критерий Стьюдента для связных выборок, tоп=2,72 и 2,55 соответственно при tкр= 2,20) по различным ситуациям и суммарно (p<0,01, tоп=6,37, tкр=3,11); наиболее выраженный результат: на конец исследования среди детей не осталось испытуемых с недопустимым уровнем толерантного поведения. Семейный клуб для здоровых детей, детей с ОВЗ и их родителей успешно формирует толерантность и способствует совершенствованию многоступенчатой системы инклюзивного образования. В масштабе отдельно взятой общественной организации данная задача была бы невыполнима, поскольку самостоятельно семейный клуб едва ли в силах сформировать социальную среду, толерантную к детям с ОВЗ. Однако в малой территории при привлечении всех ресурсов района эта задача была решена
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Дистанционное обучение детей-инвалидов и детей с ограниченными возможностями здоровья
Далингер, В. А.; Dalinger, V. A. (Сибирский федеральный университет, 2016-04-14)В статье рассматриваются проблемы обучения детей-инвалидов и детей с ограниченными возможностями здоровья, обосновывается целесообразность использования дистанционных технологий в обучении данной категории детей. -
Soviet Worship Cantatas and Oratorios of the Late 1950s – Early 1980s for Children’s Chorus
Perepich, Natalia V.; Перепич, Н.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2016-01)Cantatas and oratorios for the children’s choir in the USSR at the time of the “thaw” and “developed socialism” are studied in the research paper. The large number of these compositions is the evidence of the certain ... -
Game as a Means to Fulfill the Creative Potential of Children and Young People
Golosova, Olesya A.; Голосова, О.А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2016-06)The article is devoted to the issues of development of the game culture of celebrations and game technologies in the work with university and school students. The author reveals the major objectives and functions of game, ... -
Unconscious Mechanisms of Social and Psychological Adaptation of Mentally Retarded Children
Chereneva, Elena A.; Черенева, Е.А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-09)The paper is focused on one of actual problems of special psychology and pedagogics, which is studying identity of people with intellectual disability. The analysis of mechanisms of psychological protection and semantic ... -
Defensive Mechanisms of Behavior and Conceptual Sets in Socio-Psychological Adaptation of Children with Intellectual Disabilities
Chereneva, Elena A.; Черенёва, Е.А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2013-09)The article is concerned with one of the urgent issues of special psychology and pedagogy, i.e. psychological defense mechanisms and conceptual attitude of schoolchildren with intellectual disabilities as a factor in ...