Soviet Worship Cantatas and Oratorios of the Late 1950s – Early 1980s for Children’s Chorus
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/20020Автор:
Perepich, Natalia V.
Перепич, Н.В.
Дата:
2016-01Аннотация:
Cantatas and oratorios for the children’s choir in the USSR at the time of the “thaw” and “developed
socialism” are studied in the research paper. The large number of these compositions is the evidence
of the certain tradition formation and is determined by the fact that the party leaders gave them great
value in guided ideological education of the younger generation. The model of the world approved
in the Soviet Union is represented in the compositions for the pioneers, the events of national history
are highlighted, the themes of communism development, the succession of generations, patriotism and
service to the native land are involved. Musical and poetic means of their implementation are subjected
to the problems of affordable, spectacular and vivid representation, creating an appropriate emotional
atmosphere. The complex of vivid and recognizable means and techniques, typical of the worship
genre of music, such as solemn fanfare entrance, major mode, basis on the genre model of march,
song-march, anthem and waltz, referring to the techniques of musical vividness and instrumental
theatricality are used in the music В статье анализируются славильные кантаты и оратории для детского хора в СССР
времён «оттепели» и «развитого социализма». Многочисленность этих сочинений служит
свидетельством формирования определённой традиции и обусловлена тем, что партийное
руководство придавало им большое значение в деле направленного идеологического воспитания
подрастающего поколения. В произведениях для пионеров репрезентируется утверждаемая
в Советском Союзе модель мира и освещаются события отечественной истории,
затрагиваются темы становления коммуниста, преемственности поколений, патриотизма
и служения Отчизне. Музыкально-поэтические средства их воплощения подчинены
задачам доступного и зрелищного, красочного преподнесения, создания соответствующей
эмоциональной атмосферы. В музыке используется комплекс ярких и узнаваемых средств и
приёмов, характерных для опусов славильной жанровой сферы: торжественное фанфарное
вступление, мажорный лад, опора на жанровые модели марша, песни-марша, гимна и вальса,
обращение к приёмам музыкальной изобразительности и театрализации