International Educational Surveys: The Review of School Assessment Surveys
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/20106Author:
Sabelnikova, Elena V.
Khmeleva, Natalia L.
Сабельникова, Е.В.
Хмелева, Н.Л.
Date:
2016-02Abstract:
This paper is dedicated to the initiation and implementation of large-scale surveys in education field
at different educational and age levels. In order to determine the feasibility of such surveys and their
importance for the subsequent analysis of the obtained data, the authors reviewed the concept of
“evaluation” and “assessment.” The analysis of existing researches allowed to submit a classification
of large-scale surveys on the basis of which different school surveys and their implementation in the
Russian Federation were reviewed (PISA, PIRLS, TIMMS). The design features of such surveys are not
only the data collection of the test results but also the collection of the context information. Moreover
such results give an oppurtunity to look at the data on the international level, the successfulness of the
country education policy, the population capabilities, the gaps in education process and activities and
the competencies distribution among the population. The competencies here mean a person’s ability
to apply his/her knowledge in a variety of (new, unknown or familiar) contexts and real-life situations.
The implementation of competency-based approach in forming the national education policy, the
necessity of competencies forming and development are very important components for full inclusion
in education sector at the national and international levels Данная статья посвящена вопросу инициации и реализации крупномасштабных проектов
в области образования на разных образовательных и возрастных ступенях. С целью
определения возможности реализации оценки и ее важности для последующего анализа
полученных данных авторами рассматриваются понятия «эвалюация» и «ассессмент». В
результате проведенного анализа существующих исследований авторы предлагают свою
классификацию крупномасштабных проектов, на основе которой рассматриваются проекты
в области школьного образования (PISA, PIRLS, TIMMS) и их имплементация в России.
Особенность таких проектов – сбор не только информации об успешности прохождения
испытаний, но и сбор контекстной информации. Кроме того, результаты позволяют
рассмотреть на международном уровне успешность реализации образовательной политики
в стране, возможности ее населения, определенные лакуны в осуществлении образования
и распределение компетенций населения. Компетенции понимаются как способность
человека применять полученные или имеющиеся знания в различных (новых или уже
известных) контекстах и жизненных ситуациях. Реализация компетентностного подхода
в формировании национальной образовательной политики, необходимость формирования
и развития компетенций являются важными компонентами для полноценного включения в
образовательный сектор на национальном и международном уровнях
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
The School in the Socio-Cultural Space of the Modern Village
Lopatina, Anastasya M.; Lukina, Antonida K.; Peterson, Irina R.; А.М. Лопатина; А.К. Лукина (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2008-06)The results of sociological research into the state of education in modern Siberian villages are presented. The essential differences between rural and urban schools are given, and the basic functioning of village schools ... -
Conflicts, Negotiations and Risks in Educational Relationships
Khsan, Boris I.; Fedorenko, Elena Iu.; Хасан, Б.И.; Федоренко, Е.Ю. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-04)The paper discusses problems of conflicts of interests arising in the course of educational process between subjects of education. The subjects of education are represented by parents, members of school community ... -
Civil Education in the Conditions of Globalization
Koltyrin, Antonn U.; А.У. Колтырин (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2009-08-21)In the given article we present a characteristic of the main directions of modern educational policy in its connection with Russian civil society formation. Here, it is shown that the role of civil education on the modern ... -
Complex Evaluation of Efficiency and Quality of Educational Services: Current Approaches
Vcherashnij, Pavel M.; П.М.Вчерашний (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2009)Issues considered in the article are related to the evaluation of efficiency and quality of education at a large-scale level. For this kind of evaluation the author suggests employing a concept of outcome/result-focused ... -
Материалы экспертного семинара «Формирование модели специалиста нового поколения для сферы культуры и искусства»
Копцева, Н.П.; Koptseva, Natalya P. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2011-03)Представлены результаты экспертного семинара по проблеме формирования выпускника нового поколения в сфере культуры и искусства. Модератор семинара - Копцева Н.П. В качестве экспертов на семинаре выступают ведущие специалисты ...