Developing Language Competency of University Teachers to Implement Content and Language Integrated Learning (CLIL) in a Regional University: Challenges and Prospects
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/19882Автор:
Godzhaeva, Natalia S.
Logunov, Timur A.
Годжаева, Н.С.
Логунов, Т.А.
Дата:
2015-11Аннотация:
A fundamental flaw in FL training is the fact that it is based either mostly on the principles of
General Language, thus leaving graduates unprepared for their occupational-specific language
needs, or predominantly concentrated on a Language for Special Purposes field, thus leaving
general language competences basically underdeveloped. Prospects of implementing integrated
educational approaches in the contemporary conditions of a peripheral university are basically
determined by the lack of resources (mostly human).
Our primary concern is developing available teaching staff, their preparedness to upgrade
their professional level and possibilities for further education. We conducted a study among
teachers and students, which demonstrated higher motivation of the former to improve language
skills, however both groups were rather pessimistic with regard to CLIL implementation in the
university.
The paper summarizes challenges of the current situation: (1) system-related problems: lack
of mutual preparedness of all learning-teaching process participants for interaction; (2) staffrelated
problems: extremely few FL teachers with a second degree and very small number of
content teachers with sufficient level of FL competence. (3) curriculum-related problems: current
curricula were not basically designed for bilingual training. To improve the situation adaptation
of education programmes is required for wider coordination between FL-courses and content
courses, introducing more content component in FL courses: including studying particular
modules, preparing course projects or parts of graduation projects, linguistic support in the form
of language courses in specific areas of study. The particular tasks for FL-teachers in course
coordination include identifying and developing concrete linguistic competences Фундаментальным недостатком преподавания иностранных языков является то, что
подготовка ведется либо на материале только общелитературного языка, при этом
выпускники вуза остаются не готовыми к иноязычному общению в рамках их профессии, либо
обучение языку ограничено преимущественно языком для специальных целей. Таким образом,
остаются неразвитыми общелингвистические компетенции, в частности готовность
к иноязычной коммуникации. Перспективы реализации комплексных образовательных
подходов в современных условиях периферийного вуза в основном определяются недостатком
ресурсов (главным образом кадровых). Следовательно, основной задачей представляется
развитие компетентности научно-педагогических кадров, их готовности повышать свой
профессиональный уровень. Проведенное среди студентов и преподавателей исследование
продемонстрировало высокий уровень мотивации (особенно последних) улучшить языковые
навыки, однако обе группы высказались довольно пессимистично в отношении реализации
CLIL в университете.
В статье рассматриваются основные препятствия для внедрения интегрированного
обучения: (1) системные проблемы: отсутствие взаимной готовности всех участников
образовательного процесса к взаимодействию; (2) кадровые проблемы: чрезвычайно малое
количество преподавателей иностранных языков, имеющих второе специальное образование и очень небольшое количество преподавателей неязыковых дисциплин с достаточным
уровнем иноязычной компетенции; (3) проблемы учебного плана: текущие программы в
основном не предназначены для двуязычного обучения. Для изменения ситуации требуется
адаптация образовательных программ для более широкого взаимодействия между
языковыми курсами и профессиональными дисциплинами в плане более широкого внедрения
элементов профессиональных дисциплин в курс иностранного языка: в том числе изучение
конкретных модулей, подготовка курсовых проектов или части дипломных проектов на языке,
лингвистическую поддержку в форме дополнительных программ обучения иностранному
языку в конкретных областях исследования. Задачей преподавателей иностранного языка по
координации введения двуязычных программ является, в частности, определение и развитие
конкретных языковых компетенций
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Ethnolinguistic Ecology of the Peoples of the North, Siberia and the Far East (On the Material of the Languages of the Northern Group of the Manchu-Tungus Languages)
Petrov, Alexander A.; Razumovskaya, Veronica A.; Петров, А. А.; Разумовская, В. А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2019-08)The article is devoted to the problem of ethnolinguistic ecology of the indigenous peoples of the North, Siberia and the Far East — speakers of the northern group of the Manchu-Tungus languages of the Altai linguistic ... -
Ethnolinguistic Ecology of the Peoples of the North, Siberia and the Far East (On the Material of the Languages of the Northern Group of the Manchu-Tungus Languages)
Petrov, A. A.; Razumovskaya, V. A. (2019-08)The article is devoted to the problem of ethnolinguistic ecology of the indigenous peoples of the North, Siberia and the Far East — speakers of the northern group of the Manchu-Tungus languages of the Altai linguistic ... -
The Factors of British and American English Development under Globalisation
Melnichenko, Konstantin A.; Мельниченко, К.А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-06)The paper studies the processes which arise during language contacts between the most influential varieties of the English language, British English and American English (BE and AE), and various autochthonous languages ... -
Этноязыковая ситуация Красноярского края в начале третьего тысячелетия
Фельде, О.В.; Felde, Olga V. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2011-07)This article presents the up-to-date view of ethno-linguistic situation in polylanguage and polycultural the Krasnoyarsk Territory. The functional typology of languages of this Siberian region has been given; historical ... -
Ecolinguistic Problems of the North Caucasus in the Context of Language Policy
Khalidov, Aysa I.; Халидов, А.И. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2017-01)The paper is devoted to the study of language ecology of the North Caucasus in the context of language policy. The following problems have been identified among the main ecolinguistic issues: many languages of the peoples ...